• Nellie Jonathan

Kåvepenin i 5 dagar bara!

Hej svejs. Min älskade dotter har nu fått öroninflammation igen. Var visserligen ett tag sen men hon fick bara en 5 dagars kur. Är inte det lite lite? Hon hade det bara i höger öra. Annars har hon fått det i 10 dagar. Min sambo var med henne på vc annars hade jag bett om 10 dagar. Hur lång kur brukar ni få som har barn med öroninflammation? Hon hostar väldigt mycket också plus feber runt 39, stackars mammas älskling Gråter

• Svar på tråden Kåvepenin i 5 dagar bara!
  • Mjäll

Är det en okomplicerad öroninflammation brukar fem dagar räcka. Många gånger överbehandlas man med antibiotika och risken för antibiotika resistens ökar ju hela tiden. Det kanske var en ansvarsfull läkare som inte tyckte att din lilla dotter behövde mer och det bedömde han säkert rätt. Var dock uppmärksam så att det verligen går över, även solen har ju fläckar.

• lotfix

men är det inte så vid öroninflammation, man får "dubbeldos" på halva tiden liksom. fick iaf jag och sonen.
    hoppas hon kryar på sej snart!!
    kramar

• Mjäll

Har hon haft det mkt skulle kanske rör i öronen vara något?

• mom of a son

Första gången vi har råkat ut för just detta med öroninflammation var för 1 3 veckor sen. 5 dagar fick vi... sen kom det tillbaka några dar efter avslutad ku, fick tillbaka och fick då 10 dagar!

Jo jag tycker det är lite. Det är ett rent H-VETE att ha ont i öronen! Stackars små. De förstår inte, hög feber och jätteont. Själv är jag öronbarn...

Nu för tiden ger de 5 dagar och om det sen kommer tillbaka inom 4 veckor får du ny dos på 10 dagar. Jättekul att få i dem det också! Neeeej...

Så om det var inom 4 veckorsperioden, skulle du fått 10 dagar, enligt läkaren här.

Hoppas hon kryar på sig snart!

• Jasusu

Jag var iväg idag med min lilla som har öroninflammation

Läkaren sa att man brukar bara ge dom 5 dagar om det är en lindrig form.
    annars så är det 7 dagar.
    Dock så är kåvepenin ganska så kasst.
    Jag slutade med kuren förra veckan och här sitter jag igen med en väldigt smärtpåverkad bebis.
    Tom sköterskan sa att hon inte förstod varför de fortfarande skriver ut det.
    En kompis dotter fick också byta till något annat för att kåvepenin inte bet på henne
  • Jasusu

Denna gången så skrev han ut Amoxicillin  sandoz

• lammet

ibland får man starkare dos och färre dagar, det kanske är det ni fått??

• Cheera

Min sambos son fick 2tbl/3ggr om dagen (60 tabletter), vet inte hur många dagar det är, men det är samma dos som sist (han hade öroninflm i slutet på januari). Han har öroninflm ofta, så är det sällan som din dotter har det så verkar det vara en riktig dos, eller hur jag ska säga. Kanske är hon inte så gammal heller?
    Sambons son är 6 år och personligen så tycker jag att hans dos är alldeles för hög! (Istället så borde dom ha provat ett annat pencillin än kåvepenin). En gång till så får han rör i öronen.

• mom of a son

Tänk förut när jag skrev här hade jag inte alls aning om att min son ev igen har ont i örat. Jätteont på eftermiddagen och inte en möjlighet idag att ta mig till VC... så vi fick tid i morgon. Bra att ni skrev det om kåvepenin, jag ska kolla om det finns annat! OM han nu har öronont igen, vilket inte skulle förvåna mig ett dugg! *suck*

• dreamspell

Be dom ta en odling så dom vet vad dom har att göra med-då är det hur simpelt som helst för dom att ge rätt pencillin med en gång! Max hade en "allvarlig" dubbelsidig infl. och fick 5dagars Kåvepenin.. Efter en vecka rann det i öronen igen och vi fick bege oss till barnakuten en lördagkväll..Dom skrev ut Amimox/Amoxicillin/10dagar som slår ut bakterier på ett bredare sätt och tog dessutom en odling. Gick hur bra som helst. Ett stort + Med Amimox är ju att det dessutom är ganska gott-smakar typ sött godis och Max ville gärna ha! ;)

Svar på tråden Kåvepenin i 5 dagar bara!