• Fru Baby

Tips på hur man får bebisen att äta mindre glupskt?

Vår bebbe vill inte ammas oftare än var 3:e eller varannan timme dagtid. Och om jag försöker få henne att äta oftare så blir det bara lite svamligt sugande som slutar med att hon inte äter nåt alls. När hon då vill ha sitt mål så ska det ske snabbt , hon klunkar som att det är en flaska hon halsar ur. Och inte hinner jag handmjölka ur något heller innan för att mindre mjölk ska komma. Då blir hon bara jätteupphetsad när det dröjer så då klunkar hon fort ändå.
    Hur har ni gjort för att lugna bebisen, få den att äta mer långsamt?
    Läste på någn sida att detta kan vara en orsak till magknip som vår dotter lider av (kolik). Och att det då kan hjälpa om man får barnet att äta långsamt.
    Tips, råd...?

• Svar på tråden Tips på hur man får bebisen att äta mindre glupskt?
  • innana

Sitt upp med henne i knät när du ammar så kommer inte mjölken lika fort. Att hon klunkar och klunkar beror nog på att mjölken kommer snabbare än hon hinner med, då brukar de svälja och svälja med vidöppna ögon, så gjorde min dotter

Prova att ligga också, det är när man sitter med barnet liggande i knät som det kommer mest mjölk fort.

• monni21

du skriver att hon inte vill ammas oftare än var 3:e timme men det är ju bara bra.. HOn är väl fullgången antar jag och då ska de själva få bestämma när de är hungriga och vill äta och då behöver det inte gå exakt 3 timmar mellan målen, ibland kan det gå 4-5timmar och det är ok.

Ta en paus efter att hon börjat amma (efter ca5min) så hon får hinna ikapp sig själv. Att hon äter glupskt gör ofta att de får magont. Se till att hon får rapa ordentligt. Kanske ngt som hjälper?

• Fru Baby

Jag rapar henne efter varje gång. Hon är dock svårrapad . Sen har hon oftast ätit klart efter 5 min . Tack snälla för tipsen.

• Galatea

Testa att gå i trappor när hon ska rapas...Jag har gått med "tunga" steg i vår trappa och då fått minsta killen att rapa ordentligt

• Irma07

Jag har oxå en liten hetsätare...fullt ös medvetslös säger maken lite drygt för hon blir såå gasig i magen då hon sväljer mycket luft...Jag försöker ta pauser och då blir det bättre, likaså om jag tar upp henne så fort hon visar minsta tecken på hunger...

• Suneboll

Att ligga o amma gör att mjölken rinner långsammare. Annars e det väl svårt att göra ngt, glupskot här hemma ammade alltid på mindre än 5 min. Han fick miniform-droppar

Svar på tråden Tips på hur man får bebisen att äta mindre glupskt?