• Nalle Puh73

Hur länge sitter nässelutslag i?

William vaknade och var full i nässelutslag (tror jag) på rygg och mage i morse igen. Misstänker att han har reagerat på sängkläderna som var nya. Sambon renbäddade och tog tydligen helt nya sängkläder som jag inte hunnit tvätta. Hur länge sitter såna utslag i sig? Borde inte dom ha försvunnit nu efter 5-6 timmar? Dom har minskat lite i storlek men mycket är kvar än. Igår försvann dom mycket snabbare men det var nog inte lika mycket som idag heller från början.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Hur länge sitter nässelutslag i?
  • MammaMariaH

Mins ej men det tar ett tag

Felix & Ludwig är våra prinsar
  • Maraschino

Min son fick nässelutslag och de satte i i flera veckor efter, tyvärr fick han även i ansiktet...

• Drakugglan

Jag tror att det sitter i ett tag. Han har ju fått in det i kroppen. Det är ju därför han reagerat på det. Innan det har gått ur kroppen så har han utslagen kvar.
    Har du duschat av honom? Han sov ju några timmar så minst den tiden han låg i det äckliga fenylanalinet och några timmar till.
    Man ska vara jätteförsiktig med nya plagg. Det gäller även oss vuxna men barn är ju ännu känsligare. På kläder, och speciellt lakan och sådant. De tillsätter massa kemikalier för att det inte ska bli skrynkligt och sedan finns det massa överskottsfärg och medel från fabriken i tygerna.
    Du skrev att han fått utslag igen. När fick han det första gången?

• petsod

Vår dotter fick nässelutslag en fredagsmorgon och på söndagen var hon helt bra igen.

• Nalle Puh73
    Drakugglan: Han hade utslag igårmorse med men dom försvann under dan, på kvällen kunde man bara precis ana att han var lite svagt prickigt. Borde han inte ha reagerat redan efter första natten egentligen eller kan det ta ett tag innan  man reagerar?  Han har sovit 3 nätter i sängen som också är helt ny, men fick utslag efter natt 2 och 3. Så fort sambon vaknat så åker alla sängkläder av och så sätts nya på istället. Hoppas det hjälper. Online
  • snart tre

Det kan hålla på fram och tillbaka ganska länge. Det du kan göra är att lindra klådan med tavegyl och vänta ut dem. Tyvärr!

Senast jag hade problem satt det i i nästan sex månader men då var det effekt av en kraftig infektion i kroppen.

• Nalle Puh73
    snart tre skrev 2007-03-20 13:15:15 följande:
    En fråga - är din son sjuk eller på väg att bli sjuk just nu? Det är vanligt att kroppen reagerar med nässelutslag vid infektioner hos små barn. www.familyliving.se/blogg/anvandarblogg/view-...
    Han har låtit lite täpp i näsan på nätterna. Har varit lite orolig att det är något i sängen som han reagerar på med täpp näsa och nässelutslag. Men det kanske är snuva på G, nyser lite ibland och svettas extra mycket när han sover.
    Stackarn, det rinner svett på ryggen fast han sover i bara blöja, kan sånt gör utslagen värre?
  • Nalle Puh73
    snart tre skrev 2007-03-20 13:26:20 följande:
    Och han har inte feber? Ja, svett, värme och kyla kan också utlösa nässelutslag liksom hårt tryck, t ex i form av kläder som sitter åt.Googla på utrikaria som det heter så kan du läsa dig till mer. Har ni varit hos läkaren? www.familyliving.se/blogg/anvandarblogg/view-...
    Nej, han har inte feber vad jag vet. Han känns inte varm förutom när han sover. Har pratat med BVC och hon trodde det kunde vara sängkläderna han reagerat på, jag skulle ge tavegyl till kvällen om det verkade klia mycket. Det jag tycker är konstigt är att det inte kliar mer än det gör för honom. Det är bara ibland man ser att han verkar irriterad och vill att man ska klia ryggen åt honom.
    Får ibland nässelutslag själv av kyla och det kliar nåt fruktansvärt men det kanske blir på ett annat sätt då. Dom utslagen ser inte riktigt likadana ut heller.
  • MotherOfTwo

fenylanalinet? Varför behandlar man nya sängkläder med fenylalanin (eller heter det analinet)?

• LIVochLinnea

Nässelfeber beror ofta på virus men kan även vara allergisk reaktion. Ge tavegyl till natten du får det på recept. Det hjälper mot klådan. Varma bad gör urtikarian värre så strunta i det idag. Jag tycker absolut att han ska ha en läkar kontakt för nässelutslagen. Ibland kan man behöva åka in akut särskilt om man misstänker allergi. Hoppas det snart blir bättre!

• Nalle Puh73
    LIVochLinnea skrev 2007-03-20 16:22:26 följande:
    Nässelfeber beror ofta på virus men kan även vara allergisk reaktion. Ge tavegyl till natten du får det på recept. Det hjälper mot klådan. Varma bad gör urtikarian värre så strunta i det idag. Jag tycker absolut att han ska ha en läkar kontakt för nässelutslagen. Ibland kan man behöva åka in akut särskilt om man misstänker allergi. Hoppas det snart blir bättre!
    Tänkte ge tavegyl till natten så han får sova, det har varit lite kliande inatt då han blir varm. Vi har tavegyl hemma sen i somras då han reagerade på myggbetten med jättebulor. Är han lika röd och prickig i morgonbitti fast vi byt sängkläder tänkte jag boka en läkartid och visa upp honom. Hoppas, hoppas att det är borta till imorgon.
  • MrsNelson

det kan sitta i till och från ganska länge, min syster fick nässelutslag när hon var liten, hon var sjuk och åt penicillin, så det gick inte att säga av vad hon fick det. Men det höll på ett par veckor!

• Julianna

Hej! Min kille på 2,5 år har haft nässelutslag från och till i flera månader. Kliade mycket i början, men numera kliar de inte så mycket. Ibland blir det till eksem och torrhet på huden. Vi har haft läkarkontakt och hon tror det är virusutslag (han är förkyld för jämnan sen han började på dagis).

Hoppas det går över snart!

• Drakugglan

Jag kom inte på vad medlet heter, formaldehyd är det väl, inte fenylanalin...

Hur är det nu? Har det blivit bättre?

• Nalle Puh73

Det värsta försvann så fort jag bäddat rent men då fick han feber (ons-tors) och lite virusprickar i stället. Men nu är dom prickarna också nästan borta. Han säger att det kliar lite ibland och man känner att han är småknottrig och vass där utslagen satt och ganska torr på rygg och mage. Kan ju var det det som kliar också iof. Frågade på BVC om hon trodde febern och dom prickarna hade med det andra och göra men det trodde hon inte utan att feber var nåt annat. Han låter täpp i näsan fortfarande men hostar lite, lite ibland så det kanske är en förkylning på G. Hoppas det så, det inte är sängen som gjort honom täpp. Skulle vara lagomt kul att måsta köpa nya sängar igen.

Svar på tråden Hur länge sitter nässelutslag i?