Mönster till gallerfilt
Är det någon som har mönster till gallerfilt? Stickas den eller virkas den?
Är det någon som har mönster till gallerfilt? Stickas den eller virkas den?
Vill också veta. Saknar projekt för tillfället.
Åh, jag är också ute efter mönster! Behöver inte vara just GALLERFILT men en filt med hål som går att hänga över barnvagnen i sommar. Stickning önskar jag.
Jag kan rekommendera ett mönster på en virkad filt med mormorsrutor - men då med ett tunnare bomullsgarn i stället för dubbelt ullgarn som det står i beskrivningen. Kolla här:
www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=24&lang=se
Jättefint och samma princip som en gallerfilt - luftigt! Med ett tunnare bomullsgarn och något mindre virknål borde storleken bli ganska lagom för en vagnfilt, annars kan man ju anpassa antalet rutor. Själv gjorde jag den i Alaska (ull) fast med enkel tråd, och med lite andra färger.
Hittade även en beskrivning på gallerfilt i ett tidigare inlägg, men varken tipsaren eller jag har testvirkat den själv. Men den låter ju enkel och bra:
Varv 1.
Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).
Varv 2.
Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".
Varv 3.
Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......
Varv 4.
Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.
srm: Åh tack så mycket! Nu ska jag skriva ut och springa hem till mormor med mönstret.
Mamasnest: Lycka till!
Snarkofagen:
Det finns massor med olika hålmönster för stickning.t ex.
nätbotten:
Lägg upp udda maskantal ca 143-177 (lite beroende på vad du använder för garn) börja och sluta varje varv med 4 rätstickade maskor
v1. 4r, 1r *omsl. 2r tillsammans* upprepa mellan stjärnorna. 4r
v2. 4r, aviga ,4r
v3. 4r, * lyft 1m, 1r, drag lyfta m över, omsl.* upprepa mellan stjärnorna. 1r, 4r.
v4. 4r, aviga, 4r.
Upprepa v1-v4 tills du är nöjd med längden. avmaska. fukta och sträck. klar
väldigt enkel. vill du ha lite mer utmaning kan du gå in på www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
gå in på hålmönster och göra diagrammet längst ner. upprepa till lagom bredd och längd, gör några rätstickade maskor i varje sida. diagrammet läses från höger till vänster, nerefrån och upp. kul utmaning
Jamen lysande, här finns det nu projekt för mig att ta tag i! Hugger på stickningen eftersom virkning alltid blivit till en långsmal kon för min del Tack så mycket! Få se om det kommer upp en bild i mitt galleri om en månad, kika in så får ni se!
Har börjat virka gallerfilten enl beskrivning ovan och det verkar bli bra.
Ska inte ha bebis förrän i oktober så jag kör ett yllegarn så det blir lite varmare.