• bettyboop1

körsbärsträd

hej,vi har köpt ett hus o det står ett rätt nyplanterat körsbärsträd där,dom har beskärt det helt fel enl kompis som är jätteduktig på trädgård,dom har liksom klippt av toppen o lämnat en liten bit kvar o så ska det inte vara,den ser inte klok ut när den växer,grenarna spretar åt alla håll.... kan jag beskära den nu eller ska jag vänta till hösten...glömde fråga polaren.....

• Svar på tråden körsbärsträd
  • m1nn13

Du skall inte beskära det nu. Körsbär, plommor och vindruvor blöder lätt och skall därför beskäras på hösten.

Men om jag skall vara ärlig så låter det som om det är helt rätt beskuret. Visst skall det toppas och grenarna ska spreta åt alla håll så att det kommer in ljus i grenverket!

Låna gärna "Beskärningsboken" på ditt bibliotek! Där finns massor med tips om man är osäker!

• isisisis

Jag tycker också det verkar rätt!
    Är trädgårdsmästare själv.
    Vad man kan tänka på är att körsbär blir ett VÄLDIGT stort träd!
    Senare ska man inte hålla på och beskära så mycket i körsbär,man ska låta det va!
    Inte alls som äpple och päron tex.

• virre27

Det är jag som är kompisen och jag kan säga att toppen var inte toppad utan bort klippt helt ca 1cm kvar av toppen. Den ser inte fin ut, nu kommer trädet inte orka ta sej uppåt utan bara bli vid. Trädet är bara ca 150högt.
    Den ser i dags läget ut som en värderkvarn.
    Jag tror att du får ordning på detta träd om några år, betty.

Hösten ska dessa träd beskäras, men inte hårt.
    Kramar på er.

Svar på tråden körsbärsträd