• Mammatill2

Vilken mat är stoppande?

Åhhh, vi har nått slag av magsjuka här hemma. Både jag och minstingen är så kassa i magen. den stora killen var dålig förra veckan. Vi har inte kräkts men har diareè. Jag har druckit te och lite äpplejuice . Vad mer är stoppande??

Anton, Amanda & Jonatan, Mamma älskar er!!
  • Svar på tråden Vilken mat är stoppande?
  • Nattviolen

Risavkok är det bästa för att stoppa magen. Smakar apa men funkar bra. Koka lite grötris i vatten. Drick det simmiga vattnet. Inget salt.

Till lillen kanske det går att blanda i lite saft för att få bättre smak.

• strojes

Banan är också stoppande.

Ett annat tips är att vara försiktig med laktos. Tarmarna blir kännsliga vid magsjuka och diarrén kan förlängas om man får i sig mycket laktos. Undvik tex att dricka ren mjölk. I matlagning är inte laktoset lika starkt (det mildras av värmen). Fil och yoghurt har mildare laktos än ren mjölk.

• Microlys

Jag har hört att banan både kan ha en stoppande och lösande effekt. Fråga mig inte hur bara...

• Pneu

Morotspuré/soppa. Smakar skunk (tycker jag) men funkar likt ett mirakel.

• Nattviolen

Det beror på hur mogna bananerna är. Ju mognare desto mer lösande ... eller var det tvärtom??

• Pneu

Nattviolen - vi fick, av BVC, rådet att ge ganska omogna bananer när pluttan hade magsjuka och vägrade äta äpple, morot och blåbär.

• Egensinnig

välkokt potatis är inte direkt stoppande men milt för en dålig mage
    Banan, ris, thé, rostat vitt bröd, blåbärsoppa (gärna proviva) är gammal klassisk dietmat vid upprörd mage.

• Teskedsmamman

Gröna bananer är stoppande och bruna lösande... Är man magsjuk ska man ta det lugnt med fibrer (ingen nyponsoppa alltså) och laktos den närmaste vecka efter...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.23) BF - 070723
  • Nore

Vi fick alltid te och rostat bröd (ljus formfranska) när vi var små, har gjort så om mina barn varit skruttiga också och jag själv vid vuxen ålder, lite gott med en macka (utan pålägg förståss) när man börjar bli lite halvsugen på mat igen. Blåbärssoppa är bra också.

• strojes

kokt fisk är också lättsmällt för orolig mage.

Svar på tråden Vilken mat är stoppande?