• Julie

Recept på trerätters gourmetmiddag för 12 önskas

Jag ska ha middag för hela familjen på lördag eftersom min pappa har fyllt 60 nyligen MEN jag har idétorka.
    Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med förslag på mat och eventuellt recept till det.
    Det får gärna vara avancerat, men jag vill kunna förbereda så mycket som möjligt så att jag slipper stå i köket hela middagen igenom.
    Vi blir ca 12 personer och det är blandat barn och vuxna från 2 år till 60.

• Svar på tråden Recept på trerätters gourmetmiddag för 12 önskas
  • mosterYster

Förrätt: Hm, svårt. De flesta förrätter brukar vara väldigt "vuxna". Men kanske en liten portion av bouillabaisse (frank fisksoppa) med en klick aioli och några utskurna "stänger" rostbröd? Barn brukar ju gilla när de kan se råvarorna och i bouillabaillse ligger fisken, skaldjuren och grönsakerna i mitten av tallriken med soppan som en liten "sjö" runt. Soppan görs med fördel dagen innan.

Huvudrätt: Coq Au Vin med sprödvärmd baguette och några goda ostar att ta av (kycklinggrytan förbereder du dagen innan, den blir bara godare av att dra). Servera med ristillbehör, tex ris eller en potatisgratäng, om du tycker att det behövs.

efterrätt: En stor tårta impar ju och när det dessutom varit födelsedag, så...!

• mosterYster

sorry för alla slarv-stavfel i texten, men du fattar säkert ändå...

• mosterYster

servera med tillbehör, inte RIStillbehör... bouillabaisse... FRANSK fisksoppa... *suck*

• France

Titta pâ Dn's receptbas, där fâr jag alltid massa tips

• mosterYster

Jag brukar göra en förenklad variant, där jag bara steker ca 1 kg kycklingfiléer i stora bitar, många smålökar och champinjoner och sedan lägger över i en stor gryta och häller på 1 flaska vin (till ca 8 pers), pressar i vitlök, kryddar med lämpliga örtkryddor (se ev recept) samt hönsbuljong. Sedan får det puttra under lock på 2:an i någon timma. På slutet reder jag av med beurre manière om det behövs. Folk tror alltid att det är så förunderligt avancerat när de smakar...

Svar på tråden Recept på trerätters gourmetmiddag för 12 önskas