• FluffyCat

Ni som varit i Thailand (Ko Chang) med barn - vaccination?

Hejsan!

Vi reser till Ko Chang med våra två pojkar i slutet på april i år (då ca 2,5 år resp 8 månader gammla). Jag håller på att höra mig för om vaccinationer för barnen. Den stora killen kommer att få ta Havrix men jag har fått lite olika svar när det gäller lilla killen. BVC säger att han inte behöver/kan ta något för att han är för liten medans vaccinationscentralen sa att han helst skulle ha tagit sprutan mot mässling, rödahund och påssjuka. Men den tas ju först vid 1,5 års ålder, men hon pratade om att man ev kunde ta den tidigare?

Hur har ni gjort som rest med barn till den delen av thailand Någon här som fått vaccinera barn under 1 år?

Ni som varit på ko Chang var det mycket mygg? Vaccination centralen pratade om att det var viss malaria risk där men så länge man inte skulle vara inne i jungeln så skulle det inte vara någon fara.

Hur har ni rest mellan Bangkok och Trat med barn? Vi fundera ev på privat taxi, har kollat upp med en del företag och de kan faktiskt ordna bilstol till barnen. Någon som testat detta? I övrigt så är jag intresserad av bra tips på boende på ko chang. Vilken är den barnvänligaste stranden etc?

• Svar på tråden Ni som varit i Thailand (Ko Chang) med barn - vaccination?
  • Lönnisarna

Hej
    vi e också på väg nu i April med barn på 3år samt 10mån och vi fick beskedet att 3åringen tar havrix som vi men att lillkillen kan ta gammaglobelin eller låta bli!
    Det skulle tydligen inte vara så farligt för småttingar att bli smittade utan ifall vi vaccinerade honom så var det för oss vuxna i hans närhet, att inte vi skulle få nån smitta väl hemma....
    Visst låter det dumt!
    Vi vet inte hur vi kommer göra..

Vår farmor kom just hem från sin resa bla. i Koh Chang, och hon hade blivit hårt åtgången av moskiter( det var väl nån sorts mygg/fluga), hon fick blåsor och fick söka sjukhushjälp...medans hennes resekompis inte fått ett myggbett!
    Myggnät e väl ändå bäst att packa ner och hoppas på att man inte e poppis bland flygfäna!

• Peppe72

Sprutan mot mässling och röda hund fick Moa när hon var ca 10 månader för vi skulle utomlands strax efter hennes 1 års dag. Så man kan ta den innan 1½ år. Vi ska också till Koh Chang och jag HATAR mosquitos.Dom tycker förmodligen om mitt blod VÄLDIGT mycket. Och vi ska in i djungeln..... Vi får väl se hur detta går. Vi hade också tänkt ta en taxi från Bangkok till Trat. Berätta gärna hur det gick för er när ni kommer hem . Gå in och titta på www.hotelthailand.com där var det billigare än på andra sidor jag varit. Lycka till på er resa, men skriv gärna hur ni hade det./ Petra

• FluffyCat

Hej igen och tack för svaren.

I dag har vi varit och vaccinerat oss. 2,5 åringen fick Twinrix (Hep A + B) och jag och min sambo tog Hep B (har redan tagit Havrix). Den lilla killen fick inget eftersom hon sa att det var väldigt liten risk att han skulle bli smittad speciellt då vi tänker ta med mat till honom. Sen så sa hon att även om små barn blir smittade så blir de sällan sjuka utan är oftast bara "smittbärare". Så man vaccinerar dem så att de inte ska föra smittan vidare till andra då man kommer hem till sverige igen. Däremot rekomenderade hon att lill-killen skulle få vaccin mot mässling, rödahund och påssjuka. Detta skulle inte vara någon fara att ge tidigare, man skulle ändå ge sprutan vid 1,5 års ålder som vanligt. Men för detta skulle man konmtakta BVC för så jag får försöka ringa dom.

Petra: Tack för hotell sidan, ska kolla in den närmare... Berättar gärna hur resan gick om vi tar taxi, men du kaske får påminna mig.

• FluffyCat

Glömde säga att vi har beslutat oss för att dricka Dukoral också (jag, min sambo och älsta killen). Vi har alldrig druckit det förrut då vi rest men vi tänkte att det är ju inte skoj om man blir jättemagsjuk då man har två små barn att ta hand om. Men dukoralen skyddar ju inte till 100% man kan ju bli lite dålig ändå men förhoppningsvis inte utslagen.

Svar på tråden Ni som varit i Thailand (Ko Chang) med barn - vaccination?