• Jenny83

Trivs inte med dagis angingen långt

Emilia har iofs bara varit nu 5 dagar på dagis (inskolning)
    Men min självständiga och goa tjej är som bortblåst.
    Hon har alltid vart framåt å inte ett dugg mammig.
    Sen hon började dagis är hon som förbytt, vi hinner inte nes komma innanför grinden innan hon upprepar nej nej.
    Hon trycker sig mot mig ingen av personalen får se på henne prata med henne eller ta på henne hon blir hysterisk.
    Jag var tvungen att gå på toa idag å var borta ca 3-5 min, hela tiden hör jag henne skrika nej nej mamma mamma. *gör ont i hjärtat* Jag gillar inte heller avd, den är ovanligt smutsig å ganska så obrydd personal.
    Har man rätt att få byta placering om man inte är nöjd?
    Jag vill ju inte ha henne där då hon så starkt visar ovilja.
    HUr skulle ni gjort?

• Svar på tråden Trivs inte med dagis angingen långt
  • mamsen76

Jag skulle nog ha lite is i magen för det är rätt vanligt att det är jobbigt i början. När vi skolade in hade en pojk det jättejobbigt och mamman var på väg att lägga ner och bli hemmamamma ist. Då sa personalen åt henne att gå ifrån förskolan ett tag och det tog bara en kvart så hade det gått över och pojken lekte med de andra. Det krävdes dock att mamman lämnade förskolan helt för att det skulle gå över.

På sophögen låg en giraff......
  • Luddvar

Hon känner säkert att du inte gillar avdelningen och då vågar inte hon heller göra det. Barn känner sånt där. Är det dagiset som är hemskt eller är det själva det att du lämnar din dotter? För man brukar vara ganska orolig och ledsen som förälder vid inskolningen.

• Jenny83

Luddvar: Jag gillar inte själva dagiset, att lämna henne går bra så länge hon inte är hysterisk.
    Men personalen har lixom ingen koll. Jag har fått medla 2 ggr på 2 timmar mellan 2 barn som slogs å personalen märkte det inte ens. Det är ett tjock dammlager över allt, dåligt med saker osv.
    En flicka ramlade å slog en jättebula idag från en tripptrapp.
    Dom la henne bara direkt i vagnen å sövde henne så hon inte skulle grina.
    Jag vet inte men det känns bara inte rätt att ha henne där, jag står i förflyttning.
    Kan man skynda på det på nått sätt, eller är det bara allt vackert vänta?

• Jenny83

mamsen76: Jo visst ska man ha is i magen, men det känns bara så fel, jag trodde aldrig hon skulle reagera så här.

• Luddvar

Jenny Jag vet inte hur ont om platser det är i er kommun men här är det omöjligt att skynda på för det finns inga platser. Det där lät ju faktiskt inte speciellt tryggt , det kan jag hålla med om. Ring kommunen och tjata, tjata för det är nog det enda råd jag kan ge om ni inte kan lösa barnomsorgen privat tills ni fått en annan plats.

• Hej och Hopp

Ett råd i all välmening: Ta med henne på toaletten nästa gång - lämna henne inte alls under inskolningen förrän "det är dags" och pedagogen är beredd att ta henne.

• Jenny83

Luddvar: Ja det är ganska fullt, jag fick tjata för att få en plats övht.
    Jag ska ringa på torsdag direkt jag kommer på jobbet å höra vad dom säger.

• Jenny83

Hej och Hopp: Nu är det bara så att personalen säger att jag MÅSTE gå ifrån imorgon, känns inte alls bra.
    Hennes osäkerhet har gått så långt att inte ens folk hon accepterat tidaigare går bra.
    Känns inte kul att min oblyga tjej har blitt så tillbaka dragen :(

• annie29

Tror du inte hon kommer att reagera på samma sätt,fast du byter dagis?

Min lilla kille på nu 2½år,har gråtit varje gång jag har lämnat han,i 1 halvår!!
    Det känns i mamma hjärtat,men dem säger jämt att han blir tyst direkt när jag har gått ut,och stormtrivs hela dagarna.

Men därimot är det underbara fröknar som är lätta att prata med.

Vissa har en jobbig inskolning,det är nog bara att bita ihop,för det blir bättre.
    MVH:Annie

• Jenny83

annie29: Nä jag tror faktiskt inte det, låter kanske konstigt men jag tror det skulle gå bättre nån annanstans.
    Kanske beror det på min egen inställning till viss del.
    Jag har vickat på flera dagis i kommunen å detta är då ett av de värsta jag varit på.

• mariemamma

De är inte mogna för dagis i den åldern. De håller fortfarande på och knyter an för fullt.
    Även om det funkar efter ett tag beror det på att barnet ger upp och inser att det är så här det kommer vara och inte att allt är bra.
    Har du möjlighet att vara hemma längre, såvar det!
    De första 3åren är känsliga i ett barns utveckling. Man behöver en trygg anknytning, så man är rustad för framtiden.

• Hej och Hopp

Jenny 83: det verkar som om du fått en förskoleplacering som du inte trivs med - finns det möjlighet att byta så gör det!
    Jag tycker inte att personalen ska tvinga dig att lämna - visst ibland får man peppa föräldrar att gå ifrån när man själv tror att det ska gå bra, men varför stressa?

Låter jättejobbigt!

• Jenny83

mariemamma: nej jag har inte möjlighet att vara hemma helt, men jag kan gå ner yttligare 25% så att jag bara jobbar 50%
    Vi håller på att lösa situationen på så sätt att Emilia kan vara med sin farmor de dagar jag jobbar.
    De tycker hon är jättekul å då vinkar hon glatt å säger hejdå då jag lämnar henne.

• Jenny83

Hej och Hopp: Visst har du rätt. jag trivs inte alls med platsen å ska se vad jag har för möjligheter att byta, jag ska hur som helst vara ledig hela juli å halva aug med lillan, å får jag inte ny plats nu får Emilia som jag skrev ovan vara med isn farmor April, Maj och Juni.
    Jag kommer inte lämna henne själv imorgon utan vara med henne den tid vi ska vara där.

• Jenny83

Tack för alla åsikter och era goda råd.
    Känns bra att veta att man bara inte är en "vanlig hönsmamma"
    Tack tack

Svar på tråden Trivs inte med dagis angingen långt