• Anonym (Dottern)

Inneboende som vägrar att betala sin hyra

Min mamma har hyrt ut ett rum som har egen ingång till en man i 5 år. Det har aldrig varit några problem med honom förutom att han alltid betalat hyra försent och efter påpekningar av min mamma. I det huset har man passerbrickor för att kunna komma in i fastigheten. Förra månaden fick min mamma ett samtal av hyresgästen att han tappat bort brickan. Mamma säger att hon kan lösa ut en ny men att dom kostar 150 kr och att han skulle få ett kvitto på det. Hyresgästen blir skogstokig och skriker och svär åt min mamma och lämnar samma kväll en lapp med att han i helvete heller betalar för sånt och tycker att det ska min mamma stå för. Då min mamma inte löste ut en ny bricka åt honom så vägrar han inkomma med hyran. Jag har kontaktat honom (i och med att mamma drabbats av stroke och har svårt att prata) och han bara skriker och hotar mig med att mamma måste sänka hans hyra för att han anser att han blivit grundlurad under alla dessa år. Han anser att han ska få sänkt hyra för att han hans nattsömn blir störd av att folk går ute på gatan och för att någon en gång slagit in rutan in i porten. Jag försökte förklara för honom att han har accepterat hyran från dag ett, att det är omöjligt att får hyressänkning för dom sakerna han stör sig på och undrar varför han inte hört av sig till mamma om han varit missnöjd med hyran men han säger att han inte haft tid och hotar nu med att om han inte får bo gratis där så kommer han gå till hyresnämnden och skattemyndigheten, hyresnämnden för att få tillbaka det han säger att han betalat för mycket och skattemyndigheten för att se om mamma skattat för att han bor där, som en extra inkomst. Jag och mamma räknade om och om och har kommit fram till att han i så fall betalat ca 700 kr för mycket. I dag har jag lämnat en uppsägning av hyreskontraktet till honom och påpekade i telefonen om detta och han skrek och hotade igen och sa att om det är bråk jag vill ha så kommer jag få det också.

Vad sjutton ska man göra?

• Svar på tråden Inneboende som vägrar att betala sin hyra
  • Anonym

Idiot! Jag vet faktiskt inte vad man kan göra

• Anonym (Dottern)

Ut ska han men försöker ändå sköta detta snyggt. Lämnade uppsägningen i brevlådan i dag men 1 mån uppsägningstid, försvinner han inte den 20/4 så byter vi lås.

• Anna D

Tyvärr har han besittningsrätt och kan bli svår att vräka, oavsett om han har skött sig eller inte...
    Däremot har ni rätt att kräva att han betalar den där brickan, det funkar ju som en nyckel...

• Anonym (Dottern)

Anna D, han är ju bara inneboende, han är inte ens inskriven på den adressen utan på sitt företag.

• Lisa 74

Han har inte besittningsrätt.

• Birgitta2

Nix, han har inte besittningsrätt på något vis. Och byt lås om han inte är borta när uppsägningstiden är över. Då kan han beställa tid för att hämta ev tillhörigheter. Och om så skulle vara att bråk uppkommer, eller hot förekommer, så ring polisen. Det är bara att lägga korten på bordet för dom. Han ligger nog ganska risigt till om han hotar dig och din mor.

• Anonym

Låt er inte skrämmas av honom! Tveka inte att ta kontakt med polisen om han blir hotfull, ni har rätten på er sida!
    Lycka till!

• Petunia

TS: Du skulle inte ha lämnat uppsägningen i brevlådan. Nu kan han förneka att han inte har fått någon uppsägning. Man skall alltid ha ett mottagningsbevis.

• Ta gueule

Jag hade problem med en hyresgäst, jag kontaktade polis och en jurist om hur jag skulle gå till väga.
    Om han hotar er gör en polisanmälan.
    Hoppas det löser sig för din mamma.

Förnuft, är något som inte jag har
  • Anonym (Dottern)

Har pratat nu med en jurist på Kronofogden och vi har inte rätt att byta lås. Vi måste kontakta socialen för att få papper av dom som vi ska skicka till Kronofogden tillsammans med en ansökan om avhysning. Känns som en lång process. Man är ju helt maktlös

• Ta gueule
    Anonym (Dottern) skrev 2007-03-21 12:11:09 följande:
    Har pratat nu med en jurist på Kronofogden och vi har inte rätt att byta lås. Vi måste kontakta socialen för att få papper av dom som vi ska skicka till Kronofogden tillsammans med en ansökan om avhysning. Känns som en lång process. Man är ju helt maktlös

Nej då, ta kontakt med soc och förbered på att gå vidare. Var inställd på det så blir ni glada om han flyttar när han ska.

Skicka påminnelse om hyra om han inte betalar, med en notis om att ni kommer lämna ärendet om hyran till kronofogden. Efter 30 dagar skickar ni vidare ärendet till Kronofogden.

Tror att det kostar 300kr, men då slipper ni tjata om pengarna.

Skriv till min inbox om du vll veta mer om hur jag gjorde med min hyresgäst som mssskötte sig

Förnuft, är något som inte jag har
  • Anonym (Dottern)

Finns det någon jurist eller någon som vet vad som kan hända oss, rent lagmässigt, om vi byter lås på rummet? Vi har sagt upp honom muntligt och skriftligt fast han vägrar skriva under, har även skickat det rekommenderat men ännu har han inte löst ut brevet.

• Birgitta2
    Anonym (Dottern) skrev 2007-03-21 12:11:09 följande:
    Spara alla papper du har i ärendet. Kopior på uppsägningar osv. Notera alla samtal och vad de handlat om, när det gäller myndigheter. Och faktum är att när det gäller avhysning så är det Kronofogden som gör detta. Så visst är det en process, men en nödvändig sådan. Bättre än att ha honom boende de närmaste åren i alla fall.
Svar på tråden Inneboende som vägrar att betala sin hyra