• Sötisnosen

Quinoa vs. Bulgur

Fullkornsbulgur har GI-index på ca 46.
    100 gram okokt bulgur innehåller ca:

Energi 1500kJ/350 kcal
    Kostfibrer 13 g
    Proteiner 12,5 g
    Kolhydrater 68 g
    varav 0,8 g sockerarter.
    Fett 1,75 g
    varav 0,2g mättat fett.

GI-värde: Quinoa, kokt ca 35
    Ungefärligt näringsvärde för quinoa(per 100g):

Energivärde 1350kJ/320kcal
    Protein 14g (högvärdigt)
    Kolhydrat 53g
    varav sockerarter 4g
    Fett: 5g
    varav mättat fett 0.5g
    enkelomättat fett 2g
    fleromättat fett: 2.5g
    Kostfibrer 13g

Jag som viktväktar får mer points för quinoa än för fullkornsbulgur (pga. den högre fetthalten) även om det är marginellt. Jag struntar alltså egentligen högatligten i GI-värdena i min egen diet eftersom jag räknar points.

Det jag funderade på är varför det är en sådan "hype" över quinoa? Ska erkänna att jag inte smakat det, men jag har provat både coucous, bulgur, hirs, fullkornsvarianter av dessa. Råris, svart ris, vildris osv, men inte hunnit till quinoa än som sagt.

Näringsmässigt verkar de vara relativt likvärdiga. Mer kolhydrater i bulguren (därav fler kcal) men lite lägre points för att det är mindre fett. Men lägre GI för quinoa än för bulgor. Återigen ganska marginellt.

Vet inte om jag tycker något särskilt. Funderade mest på vad som är 'bäst'?

• Svar på tråden Quinoa vs. Bulgur
  • LAA

Det är väl som med det mesta: en nyhet på marknaden får massor med uppmärksamhet. Jag tycker båda är goda och att det är kul att variera, fast cous-cous är lite bevämare. Var det inte en liknande hype för cous-cous för några år sedan? Har nästan för mig det.

• Sötisnosen

Jag minns inte, det var det förmodligen.

• bellies

Sötnosen, hur många points innehåller bulgurn?

• Sötisnosen

2 points för en halv dl okokt (ska väl motsvara en portion)

Det är samma för fullkorn och vanlig bulgur, men jag äter fullkorn ändå eftersom det lär vara bättre för lilla magen.

Svar på tråden Quinoa vs. Bulgur