• Virriga Vera

På vilken hand har man vigselringarna?

Letade fram mina vigselringar igår och har nu lämnat in dem till juvelerare för "renovering". Men jag skäms nästan, jag har glömt på vilken hand de skall sitta. Det var över 20år sedan jag hade på dem sist.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-21 08:57:22:
    Ok, det blev lite fel i inlägget. naturligtvis så gäller det min vigsel och förlovningsring. Jag atckar för alla svar och när de kommer tillbaka från juveleraren i skick som nya så skall de på vänster ringfinger för att få sitta kvar där.

• Svar på tråden På vilken hand har man vigselringarna?
  • kidA

vänster.

*stolt mamma till agnes 2000 o noah 2006 o liten i magen aug 2007*
  • Nyfiken gul

på vänster hand....

• mimmipigg

Hmmm... har du flera vigselringar??? Man brukar bara ha en i taget på sig

Har du vigsel- o förlovningsring ska vigselringen sitta innerst! På vänster hand såklart. Och du... på ringfingret!

• aktuelle

mimmipigg: angående ordningen.. först vigselringen sedan förlovningsringen.. jag har tvärtom. finns det verkligen någon regel för det? jag har de som jag fick dem,.. alltså förlovningsringen och sedan vigselringen..

• Silverkatten06

Vigselringen ska vara innerst för att vara närmast hjärtat. Den skyddas dessutom bättre där om den har stenar..

• aktuelle

Silverkatten: jasså det är därför. stenarna behöver jag inte oroa mig över..

• mimmipigg

aktuelle och Silverkatten06:

Enligt gammal tradition går det till så att under vigseln bär bruden förlovningsringen på höger hand.
    Vigselringen sätts på under vigselakten och efter vigseln flyttar man tillbaka förlovningsringen till vänster hand. Därmed kommer förlovningsringen ytterst.

• annca

Lite olika bud här, men:
    Vigsel och förlovningsring på vänster hand.
    Alltid. (Har aldrig någonsin hört om att man någon gång ska ha förlovningsringen på höger hand i Sverige. Dessutom passar den oftast bara på vänster ringfinger.)

Och förlovningsringen innerst, eftersom den kom först.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Butterscotch

Det finns inga regler kring vilken ring som ska sitta innerst, det är upp till var och en! I Sverige är det nog lite vanligare att vigselringen sitter innerst, av den anledning som Silverkatten06 nämner. I andra länder gör de dock ofta tvärtom, t ex är det förlovningsringen som har "a rock" i USA medan vigselringarna där oftast är släta.

Man gör som man tycker är snyggast helt enkelt! Min vigselring framhävs mer när den sitter ytterst, så därför får den göra det!

Svar på tråden På vilken hand har man vigselringarna?