• jocer84

Stenhård svullnad på insidan av ben - HÄST!

Upptäckte idag en stenhård svullnad på insidan av vänster "skenben" på vänster framben på min häst. Han är inte varm eller svullen i övrigt utan har som en stor (ca 3 cm i dia) sten typ. Har aldrig haft det förr, är nästintill blockhalt i traven men markerar ej i skritten.??

Nån som kan ha en aning om vad det kan röra sig om? Kan det vara en fraktur av ngt slag?

• Svar på tråden Stenhård svullnad på insidan av ben - HÄST!
  • MY2004

Han måste fått en smäll, han kanske har lyckats sparka sig själv om inte annat.
    Man brukar främst se hältor i trav men förmodligen går han nog orent redan i skritt bara att det är svårt att se.
    En fraktur tror jag inte riktigt på, jag vet inte om man kan spraya på eller smörja med kylgel.
    ring o rådfråga en vetrinär, för det kostar inget.

• jocer84

Jo, jag tror oxå att han fått ett typ spark på benet, men såhär hård har jag aldrig vart med om att en sparkskada blivit, men den kanske träffat rakt på senan..

• veronicaermanbriks

Lägger svullnaden sig efter att hästen varit i rörelse?

I´m not a bitch, I´m THE bitch and I´m Mrs Bitch to you!
  • jocer84

veronicaaermanbriks

nepp, det gör den inte, den är helt oförändrad, tycker han är allmänpåverkad även om han inte visar ngn ömhet på just bölden, ska tempa honom idag.

• veronicaermanbriks

Ta ut veterinären, en hård svullnad är aldrig bra. Det kan vara ett överben som är på väg.
    Kolla med veterinär för det kan vara vad som helst, lös benbit, broskbildning mm.

Lycka till.

I´m not a bitch, I´m THE bitch and I´m Mrs Bitch to you!
  • zegra

Låter som ett överben tycker jag. Helt ofarligt i de flesta fall och mycker vanligt.

Överben kan komma av en smäll eller en överbelastning, det är en typ av ben som bildas på själva benet helt enkelt. Om hästen ömmar vid tryck på "benet" så prata med en veterinär så får du en vätska som skall masseras in på benet. i stor skett alla våra hästar har någon typ av överben, vissa visar ömmhet när de uppstår men en del visar inget alls.

• zegra

Glömde skriva att om överbenet är aktivt så visar hästen hälta och är öm och då bör man kontakta vet. för smärtstillande och vila hästen.

Svar på tråden Stenhård svullnad på insidan av ben - HÄST!