• minje

Vinallergi? Allergiker, se hit!

Hej vänner!

Jag undrar om någon av fått allergiska reaktioner av att dricka vin.
    Jag är en lagom allergisk tvåbarnsmamma med en typisk allergiprofil:

pollenallergi (björk, gräs, rubbet faktiskt) pälsdjursallergi (särskilt hästar) atopiska eksem (mmmm yummy) födoämnesallergi/överkänslighet (massa frukter, nötter etc) astma (härligt...) I helgen var jag ute tillsammans med den senaste mammagruppen och inledde kvällen med ett generöst och härligt glas vitt vin. På kvällen när jag kom hem fick jag en typisk allergisk reaktion med nässelutslag, klåda och rodnad på olika delar av kroppen.

Jag blev lite putt eftersom jag de senaste fem-sex gångerna jag druckit vin fått samma reaktion! Den enda gemensamma nämnaren mellan dessa tillfällen har varit vinet, och det känns såååååååå trist!

Finns det någon annan som vet om det går att få denna typ av allergiska reaktioner av vin? Har någon av er varit med om det här?

Jag skulle bli såååå glad av ett svar!
    Kram
  • Svar på tråden Vinallergi? Allergiker, se hit!
  • Lisa 74

Chardonnayviner och ekfatslagrade viner reagerar jag jättestarkt mot!
    Även många rödviner, det är jästsvampar i som många är överkänsliga mot.

• minje

ÅHHH!!
    Vad knasigt! Jag blir liksom både glad och ledsen av ditt inlägg, Lisa!  Glad för att det finns någon annan som jag, och ledsen pga av den jäkla allergin!
    Är du överkänslig mot annat också?
    Kan du tipsa om några viner som funkar för dig?

• Lill Tjoffis

Har en kompis som är jätteallergisk mot rödvin. Hon spyr bara hon dricker ett glas. Dessutom har hon på senare tid fått utslag och klåda på kroppen när hon dricker cider... Trist!

♥ Elis o6o9o1 ♥
  • Lisa 74

Rött: Porcupine ridge (sydafrikanskt, finns två varianter)
    Vita: Muga Blanco (spanskt), Alsace viner brukar funka också..

Har aldrig reagerat på något mousserande eller champagne.

Jag är inte allergisk annars och får prova mej fram bland viner.
    Jag ska skriva till när jag kommer på fler...

Kan klara av viner som det är en liten del chardonnaydruvor, men inte ett med mesta delen.

Vad drack du för vin?

• minje

ULP: tack för länken!
    Jag får börja dricka vodka med is istället

• Lisa 74

Ja, i samma mängd he he , snyggast på stället blir man då!

• minje

Lisa: Jag vet inte vilket vin. Värdinnan sträckte bara fram ett underbart välsmakande vitt vin.
    Jag ska testa något av de som funkar för dig så får jag försiktigt testa mig fram. Jag gillar rieslingviner.  Hopp om livet finns
    Purcupine har jag testat, utan gott resultat, dessvärre.

• Lisa 74

Efter jag födde min son kan jag inte dricka varken rödvin eller öl utn att må dåligt, kan endast smaka lite...
    Det är trist, då jag älskar rött vin.

Svar på tråden Vinallergi? Allergiker, se hit!