• Anonym (HH)

Kan kopparspiral dämpa sexlusten?

Jag vet att kopparspiral inte innehåller hormoner som påverkar, men kan den ändå påverka lusten?? Läste ett svar i en tråd där det stod att kvinnan i fråga fick mer lust efter att hon tagit ut sin kopparspiral, så nu funderar jag. Kan det vara så? Ni med kopparspiral och ni som provat kopparspiral, vad är era erfarenheter??

• Svar på tråden Kan kopparspiral dämpa sexlusten?
  • Nyfiken gul

nej kopparspiralen är ju hormonfri och gör att man har en naturlig menscykel med både ägglossning och riktig mens...

tappar man sexlusten så kanske det har att göra med själva spiralen i sig - faktumet att man har något inom sig gör att man kan tappa lusten om det nu är så att man kanske innerst inne vill ha barn...  om man ändå inte kan bli gravid är det inge roligt med sex typ...

jag har haft kopparspiral o jag har upplevt tvärtom - jag har varit hur pilsk som helst tack vare att jag vet att den sitter där den sitter o fungerar....

• dekad

Du kanske inte vill ha svar från mig, för jag har ju varken haft eller har spiral, men ändå

Kopparspiral borde ju inte kunna påverka själva lusten till sex, eftersom den endast avger mycket små mängder koppar som verkar lokalt. Möjligtvis att man blir rent psykologiskt blir mindre sugen när man vet att man har den, av nån anledning? Eller så kan jag tänka mig att man möjligtvis, om man är känslig, får känsliga slemhinnor där nere så att man kanske får ont eller blöder vid samlag och således inte känner sig sugen. Men inte som med p-piller, att sexlusten försvinner eller liknande.

• Cat3

Jag kan säga som så att p-piller och minipiller typ cerazette dödade lusten fullständigt så det är en enorm skillnad med kopparspiral. Fast jag hade mer lust förut innan jag fick barn. Troligtvis beror det på att jag är mer trött nu än att spiralen påverkar negativt.

• Anonym (HH)
    Cat3 skrev 2007-03-20 22:21:22 följande:
    Jag kan säga som så att p-piller och minipiller typ cerazette dödade lusten fullständigt så det är en enorm skillnad med kopparspiral. Fast jag hade mer lust förut innan jag fick barn. Troligtvis beror det på att jag är mer trött nu än att spiralen påverkar negativt.
    Jo du, Cerazette har jag ingen positiv erfarenhet av, blev som ett rasande inferno så där fanns ingen lust alls....
Svar på tråden Kan kopparspiral dämpa sexlusten?