• Veronica

Nedre delen av ryggen.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel när det gör ont i nedre delen av ryggen och ner i baken. Ibland gör det ont i benen också och jag liksom tappar känseln i dem. Jag har ingen tjock mage så det kan inte bero på det. Jag hatar att beskriva vart det gör ont och hur det gör ont men förhoppningsvis är det någon som förstår hur jag menar!

• Svar på tråden Nedre delen av ryggen.
  • Jossebell

Isiasnerven i kläm? Kanske ligger fostret i "ryggen" och då kan det belastas där.

• Veronica

Usch, det där lät inte bra! Vad ska jag göra åt det då? Vilken tur att du finns och svarar på alla mina frågor =)

• anna3

Jobbigt!

Låter som isiasnerven, är så jobbig smärta!
    Det hjälpte på mej att dra upp benen och stretcha. Du får ringa vårdc. eller testa det. Det gick inte över på en gång, men efter nån timme efter att jag stetchat.

Hoppas det löser sej!

• Carro

Det låter mest troligt att det är ischiasnerven som kommit ikläm.
    Dock kan det vara allvarligare..

Jag har själv liknande problem (har ett tungt jobb, är undersköterska) och min sjukgymnast tror att det är diskarna som hamnat galet så han ska försöka manipulera dom rätt, dvs flytta dom.

Min syster har gått sjukskriven en tid för misstänkt ischias.
    Röntgen visade att så inte var fallet, utan att hon att pga hennes tunga jobb fått artros på en kota plus att diskarna sänkt sig, hon håller alltså på att få diskbråck..

Jag vill absolut inte skrämma dig, men när det gäller ischias och liknande så är det alltid bättre att uppsöka läkare så att man får det undersökt..

Hoppas att det ordnar sig!

• Sture

Hej Veronica,
    Har liknande smärtor och har heller inte en jättemage än. Hade inte tänkt på ischias som så många nämner, men det kanske det kan vara. Jag tycker dock att det hjälper om jag får massage av nedre delen av ryggen och framför allt av muskelfästena som sitter i skinkorna. Min man brukar hjälpa mig på kvällarna. Kanske detta kan hjälpa även din.

• Veronica

Hej på er! Tack för alla goda råd. Ska till min bm imorgon och jag tänkte höra vad hon tror, kanske får ta och uppsöka en läkare. Är det någon som vet vad de gör ifall det skulle vara ischias?!

• Carro

Iom du är gravid så tror jag nog inte att de gör så mycket, det är möjligt att du kan få en remiss till en sjukgymnast.
    Annars så brukar man ge NSAID preparat, antiinflammatoriska tabletter, för det och så kan man smörja på ZON gel t ex (en muskelavslappnande salva) som finns på apoteket. Dock tror inte att det rekommenderas att gravida använder den.

• SYLO

Ja jag är massage terapeut och Jossebell skriver som ischianerven i kläm kan stämma. Försök lägga något varmt en vetekudde tex hjälper dig att slappna av. Du kan även trycka dig fram själv och känna exakt vart det gör ont. Be sedan din sambo/man hålla där med ca 50% tryck på det stället som gör ont men bara några sekunder du kan göra det själv om du når när du ligger ner och är avslappnad. Kom ihåg och stretcha tjejer!Du kanske bara har en sträkning eller spänning oftast så spänner sig gravida kvinnor mer...

Men lite lätt massage skadar aldrig bara du talar om det för massören alla vill nämligen inte massera och sedan beror det ju på hur långt gången du är...

• Veronica

Var till min barnmorska idag och jag ska tillbaka dit imorgon för att få akupunktur, hon trodde att det var ischias. Hon sa även att jag skulle prova med ett varmt bad eller en vetekudde. Det gör ju så ONT!

• Hallonsmurf

Jag tycker det låter precis som foglossning. Fick själv liknande besvär i v.8 och en sjukgymnast konstaterade och bekräftade att det var det det var. Då ska man INTE massera!!!

• Petris

Jag har oxå ont i nedre delen av ryggen. Nu vet jag sen tidigare att jag har en diskförskjutning (påbörjan till diskbråck) som förmodligen börjar spöka nu när jag är gravid. För mig har det hjälpt med att ta kontakt med en sjukgymnast och träna upp ryggen. Jag har tyvärr mått så dåligt pga graviditeten, så träning har inte alls känts aktuellt en tid. Men så fort jag mår lite bättre ska jag träna igen. Många rekommenderar värme på ryggen. För mig hjälpte det faktiskt med det motsatta, kyla, eftersom disken var svullen och kylan hjälpte att ta ned svullnaden. Ett annat tips, när du sitter mycket, ha stöd i svanken. Sätt en soffkudde bakom ryggen t ex när du ser på tv.
    Sen vill jag oxå uppmana dig till att se till att få ryggen ordentligt undersökt, jag vet faktiskt inte om jag skulle lita på min BM till 100 %... Själv har jag en jättebra sjukgymnast som ALLTID får kolla upp mina krämpor.

Lycka till!

• Veronica

Om det inte hjälper med akupunktur så ska jag få gå till en sjukgymnast, jag har dålig erfarenhet av sjukgymnaster så jag är lite skeptisk till dem. Men om du Petris har en bra sjukgymnast så finns det väl sådana också. Vi får se hur det blir, jag hoppas bara att det åtminstonde kunde släppa lite. Det tar på krafterna att hela tiden ha så här ont! Kram på er alla!

• Petris

Jadå, det finns bra sjukgymnaster. Det gäller bara att leta rätt på dem. Jag har stött på flera som jag varit mindre nöjd med och då har jag helt enkelt gått till en annan. Det som är bra idag, är att man inte behöver en remiss vid de 3 första besöken, så då har man ju chansen att prova själv.

Lycka till! Kram

• Katta

Om det är Ischias så ska du INTE ta värme mot det!! Jag fick värme hos Sjukgymn men en kiropraktor (hur man nu säjer) sa att värme förvärrar. Efter att slutat med värme blev det bättre. Jag fick TNS också.

Lycka till.

• Veronica

Tack för alla goda råd! Jag var på akupunktur i förrgår och det hjälpte i en dag. Idag är det likadant igen men jag har hört att man ska få akupunktur flera ggr för bästa effekt. Ska tillbaka på måndag.

Svar på tråden Nedre delen av ryggen.