• Boa

Föäldrapeng utomlamds

Jag och min sambo ska flytta till mexico i två år i höst, då kommer vi ha en ca två månaders bebis. Är det någon som vet om man kan fortsätta få föräldrapeng och barnbidrag då? Måste jag skriva ut mig från Sverige? Det är ju bara min sambo som ska jobba där.

• Svar på tråden Föäldrapeng utomlamds
  • Boa

Jag ringde dem och blev skickad till olika personer som gav mig olika svar, den ena surare än den andra, det var som om de aldrig hört talas om någon som flyttar utomlands när hon är mammaledig. Tänkte kolla hur det har varit för andra istället.

• Annan

Jag kollade upp denna saken också för ett tag sedan då vi funderade på att flytta iväg. Och då fick jag till svar (av två oberoende på fk) att om intentionen är att stanna utomlands mer än 1 år så blir man utskriven med en gång. Om man ska stanna kortare än 1 år då får man gå på f-peng. Detta gäller utanför EU. Så i ditt fall så får du inte någon f-penning eller barnbidrag när ni är borta, däremot ligger dagarna kvar tills när ni kommer hem och ni kan ta ut de då. Men då är SGIn nollad.
    Jag pratade med f-penningsavd på fk i göteborg, ring dit, det verkade som att de kunde vad som gällde.

• Boa

Tack, när jag pratade med dem så var det en som sa att jag inte får någonting alls och en sa att jag får 180 kr om dan, så det var väldigt olika svar. Då behöver man ju inte berätta för dem hur länge man ska vara utomlands? Jag kan ju ta väldigt långa semestrar och vara hemma i Sverige emellanåt. Jag tycker att man borde ha rätt att tillbringa sin mammaledighet var man vill, hade det inte passat så bra att jag ska vara mammaledig justnu kanske vi inte hade kunnat åka.

• Billabong

Och apropå att inte berätta hur länge du ska vara iväg:

Skyldigheter
    Om du får en ersättning som du inte har rätt till blir du normalt skyldig att betala tillbaka pengarna. Det gäller även om det inte är ditt fel att du fått ersättningen.
    På Försäkringskassan ser vi allvarligt på missbruk av försäkringen och att någon medvetet försöker kringgå reglerna för att få en ersättning. Den som missbrukar försäkringen blir alltid återbetalningsskyldig och riskerar dessutom att bli straffad med böter eller fängelse.
    (Taget från www.fk.se/fakta/fp/ )

Svar på tråden Föäldrapeng utomlamds