• Snorpan 1

Någon som precis har påbörjat en utredning? Del 2

Hej alla, både gamla och nya ! Här fortsätter vi att följa varandra för att se vad som händer med våra utredningar. Tråden har verkligen varit ett jättestöd för mig med alla som är i samma situation. Det är mycket stöd och pepping här och det känns vansinnigt bra. Just för att det kommer från människor som har samma problem som mig och min sambo. Är det någon av er som precis har börjat en utredning om varför det aldrig blir några barn? Jag och min man har precis varit på vårat första besök. Skulle vara trevligt att "prata" med er som är i samma situation och precis eller nyligen börjat en utredning. Jag har massor av funderingar och tankar som skulle vara skönt att dela med någon som precis är i den fasen jag är i. *kram*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-21 09:08:42:
    Om du klickar på nedanstående länk så kan du läsa alla gamla inlägg i Del 1-tråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-132/m16490355.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-20 21:57:03:
    Länken nedan för er vidare till del 3 av denna tråd då del 2 går ut imorron (21/6). Välkomna dit !

www.familjeliv.se/Forum-7-132/m22006734.html

• Svar på tråden Någon som precis har påbörjat en utredning? Del 2
  • Snorpan 1

Senaste Listan från förra tråden:

Leiben: försöktsen nov. 05 är nu under utredning. porblemet konstaterat manlig faktor med för lågt antal och för låg rörlighet. Sambon till andrologen i maj. Uppföljningssamtal hos gyn 21/3.

Snorpan1: Försökt i snart 2 år. Utredning på Mama mia. Första besöket var den 9/1. Väntar på provsvar ang kvalitén på mina ägg. Min sambo ska lämna spermaprov den 19/2.

Mazri: Försökt med maken i 2½ år. Lyckats bli gravid men förlorade första i grav.vecka 33 och andra gången var det utomkveds. Opererade bort en äggledare. Första besöket på Huddinge-ferten 18/12-06. Uppehåll med gestapuran som jag åt i 2 cykler. Blev ingen kontrastundersökning i slutet av februari utan det meddelades att vi står i kö för IVF nu. Makens spermaprov var ok. Högt prolaktinvärde, andra provet oxå högt, remiss till endokrinen för undersökning om ev. prolaktinom (tumör i hypofysen...)SPRAYSTART månadsskiftet april/maj antagligen!!

Skrållis83: Har försökt sen 1 mars 2006, tittålsoperation i sepetember, konstaterades att jag bara har en äggledare plus en massa endometrios. Träffade läkare på fertilitet första gången 10/1. Ska lämna blodprov den 29 januari och sambon ska lämna sperma prov den 30 januri..Visade inte på någon ägglosning, ska ta nya prover den 20 februari..suck!!Sperma prov ok nåt positivt. Själv kom min mens för tidigt måste nu vänta till 9 mars och lämna proverna då..

AMH80: Har försökt i lite mer än två år. Började med spermaprov = ej positivt. Första besöket för utredning 3/1-07 med vul, blodprover och remiss till titthålsoperation 22/1 m.bl.a spolning av äggledare, borttagande av cysta (som var borta vid op. = ingen endocysta) och konstaterad endometrios (mild grad enl. dr.?!)
    2/2 utredning klar. 26/2 brev från RMC, ytterligare spermaprov, kromosomanalys av sambon och blodprov på bägge. 3/4 RMC på konsultationssamtal - äntligen där!

Vinter81: har försökt få barn i 2år. Var och lämnade de första blodproven och sperma prov just före jul. Har nu fått veta att de inte hittade några fel på oss och tycker att vi ska heminsemenera i 1år innan man kan prova IVF.

Lapskojs: Har försökt i knappt ett år. Varit på första utredningsbesök 30/1, gjort VUL som inte visade på något onormalt, samt tagit prover. Väntar på provsvar både på mig och sambo.
    Uppdaterar listan enligt instruktion: Jag är ny här så jag vet inte om det funkar.

Janssonkatten: har gjort VUL, lämnat blod- och spermaprov. Konstaterat PCOS i aug 06. Ska lämna blodprov i feb ang äl.

Karrow: Har försökt i 13 mån. Utredningsbesök 9/1-07, maken lämnat spermaprov 5/2, lämnat blodprov 19/2. Nu väntar vi på ett besök hos läkaren för att få reda på våra provsvar och förmodligen en gyn.undersökning.

Fealin: Har försökt i 1 år.Start utredning 23/1. blodprov bra visar egen äl, spermaprov bra. Väntar på kontraströntgen i mitten av mars och sedan sista läkarsamtalet sista veckan i mars.

Tjajen: Har försökt i 11 månader. Blev helt paff när barnmorskan erbjöd oss utredning redan! Men vi tackade och tog emot SÅKLART! Se ett av mina inlägg för mer info=)

Missne: Har försökt i 2 år och 3 månader att bli med barn. ringde RMC 18/1-07 och ställdes i kö. Fick brev två veckor senare om att vi kunde komma på en återbudstid 20/2 och få vårt 1:a besök då frågor ställdes och jag genomgick VUL och min sambo undersöktes på testiklarna samt att vi fick lämna blodprover. Imorgon ska jag på kontraströngen av äggledarna vilket jag oroar mig för en del.

Lillamy: Försökt sen mars -04. Ring om tid att komma så väntar på det nu.

Persefone: Skall på första gyn. besöket på Mama Mia i början av april, så nervös!

Ikan: Slutade med p-piller i början av maj 2006. Fått tid för gynbesök onsdag 21 mars. Känns skönt även om sambon är lite osäker på det, försöker få honom att förstå att det för min del känns väldigt skönt att få veta hur det står till.

• Snorpan 1

Hoppas att ni hittar hit nu......?

• fialex

HEJ!

Jag kanske inte kan vara med här.... men såhär ligger det till....
    Vi har varit i utredning och avslutade den för ca 1 år sen... där fick vi reda på att min sambo inte kan producera några spermier! trotts detta så kämpar vi, vill inte ge upp hoppet! Vii så gärna ha en liten krabat.... men biologiska barn får vi inte.... nästa bekymmer är deras BMI som dom kräver..... skickar länk.....

• AMH80

ÅÅåå det du snorpan det var förutseende av dig Flört. Läste i gamla tråden att ni inte fått svar än. Åå vad jag avskyr när dem inte svarar. Hoppas på bättre tur idag för er.

Ja här händer det ju inte mycket, vi väntar ju på att det blir 3 april och vi brummar iväg våra 16 mil till Linköping för konsultationsmötet.  Är inte så nervös än men det kommer nog snart. Mannen min ska ju göra nytt spermaprov och så får vi väl svar på hans kromosomprov och hormonproverFörvånad. Undrar om jag kommer få göra nån gynundersökning?!! Har nog lite mens då, har aldrig gjort en undersökning då, nån som gjort det?!

Fialex, välkommen (tar mig friheten Snorpan) Vad är problemet med bmi:et? Jag har lågt bmi, kan dem neka då?
    Min sambo har heller inga simmare så väntar för fullt på olika prover.

• Snorpan 1

Hej Fialex, självklart får du vara med här . Jag har läst din TS och jag förstår om du är uppgiven och ledsen. Nu läste jag inte hela din tråd och svaret på min fråga kanske står där. Det jag undrar över är, vad kan de göra om ni har ett BMI under 30? Menar läkarna att det är helt kört om det ligger över 30?
    Du behöver givetvis inte svara på dessa frågor om du inte vill. Du har mitt fulla stöd iaf *kram* .

• AMH80

Fialex: Jag kollade länken, har tyvärr ingen aning, har hört att privata kliniker inte har riktigt lika höga krav på att bmi ska ner. Läste i en tråd att en tjej som hade bmi på nästan 35 fick göra ivf som lyckades och det tror jag var på Sahlgrenska.
    Vilka olika undersökningar gjordes på din man? Vi har diskuterat ivf-d eller di, men det är ju så j-a grymt långa köer till det.

• Snorpan 1

AMH80: Jag ska tänka på er den 3/4. Hoppas verkligen att det kommer att gå bra. Jag gjorde undersökning när jag hade mens en gång. Det var inte värre än vanligt, möjligtvis lite genant, men jag hade upplyst om att jag skulle ha mens när undersökningen skulle göras, så det kom inte som en överraskning för läkaren. En annan gång fick jag vänta med undersökning just för att jag hade mens. Mens eller inte beror nog på vad för slags undersökning som ska göras.

Vad kul att du hittade hit ! *kram*

• fialex

Ja du.... vad jag menar är att man har ju 5 fria försök... då kunde dom ju gett 1 eller 2 försök innan dom satte kravet på BMI max 30.... eller hur..... Jag har inte varit smal när jag fick mina andra 2 barn ju.....

AMH80: vad jag fått reda på så är det max 30..... under är det ingen fara.... ju smalare ju bättre typ...

• AMH80

Fialex: Usch vad hopplöst att bli nekad sådär. Hoppas att du kan ventilera lite här med oss! Håller med om att dem borde ge en chans. Trodde att dem hade en undre gräns oxå, så jag kämpar för fullt att gå upp, men det verkar hopplöst för min del oxå, då kanske jag ska sluta med det och slippa magknipen.Flört

Snorpan: Tack för svaret, tjoho jag kan tänka mig att det är lite genantGenerad kommer väl att se ut som gubben här ovan den dagen. Stå där och laborera med sin binda eller det och mannen min är med. Jag är nog lite löjlig med det, men jag ogillar skarpt att ligga där i stolen med mannen med. Känns lite väl blottande - konstigt kanske, men det är ju helt annat än i sängkammaren Generad. Jaja det är ju bara att bita i det sura äpplet. Vad gör man inte för det efterlängtade plusset?!
    JAg tänkte på att ni inte fått era svar, jag blev så ursinnig på vår klinik och dem skyllde på att läkaren var borta och att än det ena problemet än det andra. Jag blev förbannad på dem och sa jag bryr mig inte om hur ni löser detta men jag ska få veta våra provsvar idag, det är inte meningen att vänta hur länge som helst. 1 timme senare ringde min läkare. Jag upplevde att ssk bara skyllde allt på läkaren för att dem inte orkade prata med läkaren.Om du orkar kanske du kan göra så. Oj vad mycket jag skrivit.

Svar på tråden Någon som precis har påbörjat en utredning? Del 2