• Aamamman

Gula tänder.

Har märkt att jag har fått enormt gula tänder. Det är ju inte speciellt trevligt, och inte snyggt heller. Jag är väldigt skeptiskt till tandkrämer som sägs ge vitare tänder... Så jag undrar: Finns det någon som verkligen fungerar?

• Svar på tråden Gula tänder.
  • SVejsan

Beror lite på anledningen också (rökning, tedrickning?) eller om det är medfött...

En del polerar ju emaljen så att det funkar på en del gulhet som orsakas av yttre faktorer. Annars så är det väl "Blekning" som gäller med risk för ilningar och dyl eller ändå dyrare och mer avancerade lösningar...
    Man bör dock inte använda dessa "polerande" tandkrämer för intensivt då det kan skada emaljen...

• Earth Angel

TS: Blekning; finns ju en del olika varianter.

• Aamamman

Blekning känns lite väl avancerat. Kostar så mycket.

Jepp, dricker te, utan mjölk sedan jag blev gravid... Kan det bero på det? Röker inte, dricker inte kaffe. Tycker att det blivit värre under graviditeten.

• Earth Angel

TS: Ja, te får man gula tänder av b la.

• Aamamman

Hmm.... Träligt. Jag vill ju inte nöta på emaljen heller. Vilket dilemma. Kanske är det bara att stå ut med de fina gula tänderna.

• Kenzie

Det här funkar verkligen, inte är det särskilt dyrt heller

• SVejsan

Men man riskerar en del bieffekter som med den mesta blekningen:... (klippt från Dentways hemsida:
    "Vissa personer kan uppleva en tillfälligt ökad känslighet i tänderna under behandlingen. Vissa personer känner irritation i tandköttet. Detta försvinner vanligtvis omedelbart efter behandlingen, men kan ta upp till en dag (tandkänslighet samt irritation är dock mycket ovanligt). Vår formula är framtagen speciellt för att reducera ilningar i tänderna. Om dina tänder är extra känsliga kan du förkorta tiden för varje behandling. Du kan även borsta dina tänder med tandkräm som tar bort ilningar i tänderna, t ex Sensodyne. Det finns inga andra bieffekter, men du bör inte använda våra produkter om du är gravid, har tandkött som är i dåligt skick, har tandställning, har rötter som är blottade eller har hål."

• Aamamman

TACK för alla svar. Jag provar budgetvarianten med en snäll, vit, tandkräm.

• Laire

Hoppar in meden fråga jag också, om man har medfödd gulhet då?

Jag har, av någon anledning, vita tänder på överkäken men ljusgula på underkäken (som ser värre ut pga den ljusa överkäken). Så har det alltid varit, finns det någonting mot det? Förrutom dyra behandlingar hos tandläkaren?

Vem kan säga till någon annan hur lyckan ser ut?
  • Nattviolen

Om tänderna är gula "naturligt" så är dom oftast starkare och man får färre hål än de som har naturligt vita tänder.

Så jag ler med mina gula gaddar och har låga tandläkarräkningar medan maken gör lite tvärtom

• Hockytokig

Hejsan! Blanda en del salt och en del bikarbonat och borsta tänderna med de. Smakar illa men de ger resultat efter några dagars användning.:)

• firelment

Jag har testat blekning hos tandläkare o blev supernöjd!!! De gjorde en avgjutning av mina tänder så jag fick två tunna plastskenor och en kräm som jag sprutade i på kvällen och så tryckte jag fast dem i över o under käken hela natten. Var obehagligt först, konstigt o lite svårt att sova men jag vande mig, och woaw vad vita i fina de blev! Tog ett par dagar att se resultat, hade dem kanske totalt 10 dagar, och det resultatet har suttit sen dess, 6 år sen!
    Rekommenderas varmt av mig i alla fall!!
    Lycka till!

Svar på tråden Gula tänder.