• Jano

Dränering av källare!

jag undrar vad det skulle kosta att dränera om en källare? Vi har köpt hus (får nycklarna den 30/3 YIPPIEY) och det är inte akut med dränering men vi vill ändå göra det inom en snar framtid, för säkerhetsskull.

Måste det vara en auktiriserad person som gör det, måste man gräva upp alla sidor på en gång?
    Måste man ha en grävmaskin som gör det?
    Ja, många frågor...

• Svar på tråden Dränering av källare!
  • abnocto

De brukar ta ca 2000 kr/m om jag inte missminner mig.
    Det bästa är ju att ta de flesta sidor samtidigt, annars tror jag du missar poängen med det hela.

Vem som helst kan göra det, även du själv.

Visst kan du gräva för hand men jösses då får de gräva länge....

• Bondbruden

Vi lät en välrenomerad firma göra det, de tog precis som ovanstående säger, 2000 kr/längdmeter. Vi behövde inte göra mer än ta hand om trädgården efteråt. Och det blir förvånansvärt lite spår!

• Jano

För hand?? Jag tänkte ta barnens spade:) *ler*
    Jag var visst lite otydlig:)

Ja, 2000/ meter var ju inte så farligt, jag har hört 4-5000/metern.

I detta pris ingår det då fuktspärr och dylikt?

• tifflan

vi hade en firma som grävde upp runt huset, sedan gjorde vi allt jobbet själva med hjälp av våra föräldrar och sedan kom de och grävde igen. Detta är ifs en liten lokal firma som inte hade något problem med att komma med någon veckas mellanrum. kostnaden blev ca 10000:- för grävningen, totalt ca 35000:- för 45 meter grund inkl singel, dräneringsrör och isoleringsplattor. inte så farligt, eller

• Bling1975

Vi betalade 80.000:- för alltihopa för ett hus med en källare på ca 90 kvm. Då gjorde de hela jobbet med grävning och satte materialet och fixade grus mm. Vi behövde även gräva till dagvattenbrunn mm så där blev tomten rätt illa åtgången men på det stora hel blev det bra.

Tror att en mellangrävare är att föredra beroende på vilken mark man har. Hos oss hittade de väldigt många stora stenar som vi inte ens kunde rubba på två personer så det hade inte gått med en riktigt liten minigrävare och absolut inte för hand.

Men min sambo tyckte i efterhand att vi kunde ha hyrt grävaren och gjort det själva för han körde den lite en kväll för att fixa på ett annat ställe och det var inte så svårt.

• Bondbruden

2000 kr var inklusive allt (utsättning av ledningar, grävning, huggning av gammal asfaltsstrykning, nytt membran längst ner, dränerande isloleringsmaterial av isodräntyp, markduk, list överst, nya dränerinsrör, nya dagvattenrör och dagvattenbrunn, dräneringsgrus, återfyllnad samt borttransport av överblivna massor)

Dessutom fick de handgräva när det hade rasat efter ett kraftigt regnoväder... Då var vi glada att vi inte valt att göra jobbet själva!

• CeciliaBa

Om du vill se dräneringsbilder har jag några i mitt galleri...hualigen...skulle aldrig gjort det själv!

Kill them with kindness...
Svar på tråden Dränering av källare!