• wajl

torr hårbotten

vår dotter är jätte torr i hårbotten, de lixom flagar.. någon som vet OM man kan glra nått åt de eller om ja ska låta de va..
    ser nästan ut somhon har mjäll

• Svar på tråden torr hårbotten
  • jossan74

Hej! det är nog skorv du menar. Man kan ta bort det med olja och kamma bort det.Har aldrig prövat det själv,men det ska funka.

• JePaLuLi

Min syster som är frisör tipsade om att inte tvätta håret så ofta och att använda balsamspray istället. Det funkade på min kompis dotter som hade precis samma problem. Kanske kan vara värt att prova iaf?

• wajl

men hon har inte blivigt tvättad så ofta, kanske 1 gång i veckan..

tar ja olja ser ju håret jätte flåttigt ut...
    balsam spray vågar ja inte ha på hennes nya hud..

• ungamamman

det finns ett speciellt medel som heter salsyvase och säljes på apoteketdet är för mjölkskorv. man smörjer in huvudet på barnet och låter det sitta 3-4 timmar sedan kammar man bort det med vatten med en finkamm ( typ som luskammen) efter det ska man tvätta med schampoo för att få bort fettigheten :P Min dotter blev helt bra efter behandlingen ...lycka till

• wajl

hon är 2 månader nu den 30..

ungamamman

kanske får beställa det o testa..

• williewillie

Jag kör bara vanlig olja o kammar bort skorvet, du kan ju tvätta håret m babyschampo efter!

• Zanet

Jag har också använt salsyvase ett antal gånger, men även masserat med barnolja, och nu slutligen olivolja. Hörde att olivolja skall vara bra mot skorv. Det ser mkt bättre ut än tidigare. Massera oljan en gång per dag, och låt det verka flottigt, se bara till att du har en handduk på kudden när du lägger henne. Det är inget som försvinner huxflux, det försvinner med tiden. Vår Alexander har hunnit bli 5 månader, och är fortfarande torr mitt på huvudet. Lycka till

• Plutterhulda

låt lite balsam sitta på en stund när du hatvättat håret. funkar jättebra!

• porslinsd0cka

det är väl skorv? Testa smörja in med babyolja, och låt de va under natten.. om de inte funkar kan du ju fråga bvc

• Tuvalies mamma

Det enda som hjälper (som hjälper bra) är att blöta babyns hår, gnida in hårbotten med babyolja eller likn. och sen kamma med en luskam (vanlig kam är inte lika bra) tvätta sen v håret med mjällschampo, typ head & shoulders. Ibland behöver man upprepa behandlingen, men vänta isf ett dygn eller så eftersom det blir väldigt rött och lite ömt i hårbotten.

• wajl

nu har ja provat blasam men de blev bara värre..
    olja ska man INTE använda då de täpper till porerna i hårbotten o huden ska andas när bebisen har skorv.. men provade olja ändå eftersom många tipsat men de funka inte heller så nu ska vi till apoteket o köpa salva för detta..

Svar på tråden torr hårbotten