• evaviola

RSvirus? 2 månaders bebis som är förkyld...

Sen vi fick våran som för ca 10 veckor sedan har han varit förkyld 2 ggr och är inne på sin 3:dje nu. Han är jättesnorig och har hosta men ingen feber. Var på VC igår och de såg att han är svullen och röd i halsen men han har ingen infektion. Igårkväll och idag har hostan blivit värre, han läter jätteslemmig och vill knappt äta. Ska ringa till VC idag och försöka komma upp igen för att se så det inte blivit allvarligare.

Till frågan: Hur snappt kan dom bli dåliga av en förkylning och kan de ha RSvirus utan att ha feber?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-21 12:03:14:
    Men gud, hur skriver jag!? Snacka om stavfel....

som = son
    läter = låter
    snappt = snabbt

• Svar på tråden RSvirus? 2 månaders bebis som är förkyld...
  • Hanna wa

Hej, vad jag har läst och hört så kan det vara rs utan feber också. Jag skulle absolut ringa till barnavdelningen på sjukhuset istället för vc, de kan spädbarn bättre. Be att få en läkartid så de kan lyssna på lungorna och kanske ta ett slemprov för att se om det är rs. Hoppas det blir bättre, det är inget roligt alls med förkylning hos de små.

• Mallemus

Även om det är RS-virus så gör de inte särskilt mycket om de inte har problem med andningen eller inte äter. Vår dotter fick RS vid ca 3 månader och det är bara att genomlida alla förkylningssymtom. För övrigt hade inte hon feber.

• Zanet

Tycker att du skall åka in på barnakuten. Vi tog in vår lille i söndags, och han fick ventoline för sin hosta. Och han hade iheller ingen feber.

• evaviola

Zanet: Dom ger inget för hostan när barnen är så små enligt vår BVC och VC eftersom man inte ska ta bort symtomen så att man missar om det blir värre. Det har lugnat ner sig nu så vi avaktar tills i morgon.

• Carråå

Vår lilla har RS-virus nu och har precis varit inlagd på sjukhuset för det. Hon hade heller ingen feber utan bara väldigt slemmig hosta, andades lite tungt och åt dåligt. Det man kan göra (på sjukhus) är att ge adrenalininhalationer som är luftrörsvidgande så att slemmet kommer upp samt kolla hur mkt dom äter, näsdroppar osv. Om det är RS så blir dom dåliga ganska snabbt. Värst är det på dag 4-5.

Mamma till Edith 051028 och Elma 070219
  • Elina mamman

min dotter fick rs när hon var runt en måndag.. hon fick dock feber o jag fick en tid på dirketen på barnläkarmotagningen. då de tog ett prov (men provet tar ca ett dygn att se svaret) men de va nästan säkra på att det va rs. de sa blir det värre åk in akut.. sen blev hon lite värre.. (hon åt inget) o då åkte vi in på kvällen o de la in henne på direkten..

alltså rs behöver inte vara "farligt" för min lilla dotter va problemet att hon inte kunde äta.. o hon hade lite svårt att andas.. men inte så farligt.

ett tecken på att det är rs är att salivet blir i långa strängar... så pröva stoppa in ett finger o kolla om det följer med en hel tråd med slem.. då är det nog rs..

• hotten

dottern hade ingen feber men himla hosta å slutade att andas ett par gånger, så man fick ruska liv i henne.
    enl läkarna så kan man sluta andas direkt även utan hosta om man har RS.. sen blev hon allt sämre å behövde inhalera å syrgas.

men kan man andas å så så är det ju inget man kan göra åt så små utan att avvakta. men behöver han hjälp med adningen så åk in.

• JFL
    Om det är RS så behöver de inte bli dåliga, endast några få procent av de barn som får RS blir så dåliga att de kräver sjukhusvård. För de flesta blir det som en vanlig förkylning.

Vad du ska uppmärksamma är andningen. Får han pipig, trång andning, svårt att äta och eller väldigt slö.
    Typiskt är att barnen får så segt slem att spottet blir alldeles segt och bubbligt.

Lite info:
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21128
    http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3035
    ღMor Jennyღ
  • evaviola

Vi körde in akut i går till BUS, Barn och Ungdomssjukhuset i Lund och visst hade han RS....
    Han fick inhalera adremalin 2 gånger samt fick näsdroppar och alvedon. Vi ska tillbaka in idag för ny inhalation och eventuell inläggning. Han var så duktig, trots att hans andningsfrekvens låg på 74 (ska vara runt 45-50) så var han inte kinkig alls.

Elina mamman: Provet som dom tog igår tog bara en halvtimme att få svar på.

• JFL

Okej. Kram! och tänk å att "det bara är en förkylning", han blir snart bättre. Bra att ni åkte in och fick hjälp, skönt att ni inte behövde ligga kvar över natten. Om ni blir inlagda idag hoppas jag att det inte blir så långvarigt. Själva låg vi mer eller mindre isolerade i 8 dagar på sjukhuset, men det var extremt.

ღMor Jennyღ
  • evaviola

Nu är vi hemma igen, han har inhalerat idag igen, men låter bättre. Antingen så är det värsta över nu eller så blir det värre igen, bara att avvakta. Kram på er!

Svar på tråden RSvirus? 2 månaders bebis som är förkyld...