• Svar på tråden någon här som läser till sjuksköterska på distans?
  • Lillbulan05

Hjälper till och puffar upp tråden.. undrar ocskå!

• maalisen73

venna: berätta allt om utbildningen!

• Venna

Oj, ni vill veta allt säger ni?!

Ja, vart börjar man...
    I stort sett fungerar det ju som en "vanlig" utbildning, bara det att vi tittar på föreläsningarna hemma på datorn eller på lärcentra. Vi kan ju naturligtvis åka till skolan och titta på föreläsningen där också om vi vill, men vem vill det när man kan sitta hemma framför datorn i pyjamas?!

Vi arbetar ganska mycket i basgrupper, och då blir det ju alltid samma basgrupper i princip, eftersom vi sitter utspridda över hela länet. När vi har seminarier är vi ibland på skolan och ibland på lärcentra och har telebild. Då är vi med i teve kan man säga. Läraren sitter på skolan och ser oss på en teveskärm, och vi ser henne på skärm också. Det fungerar faktiskt oftast jättebra!

Vad mer...?!
    Praktiska övningar har vi ibland, och då är vi på skolan naturligtvis. Vi har ganska mycket praktik också.

Ja, jag vet inte vad mer ni kan tänkas vilja veta. Fråga på bara så svarar jag så gott jag kan!

• Pluttesnuttan

Å tack för dina svar!

Vilken skola pluggar du på då? Hur ofta träffas man där? Bor du långt i från? Hur blir det med praktiken?

• Venna

Jag läser på högskolan Dalarna, men tror att det finns distansutbildning även på andra skolor.

Det är helt olika hur ofta vi träffas på skolan i Falun, lite beroende på vilken kurs vi läser. Det kan vara allt från ett par gånger per termin till två gånger i månaden. Jag bor ca 7 mil från skolan, men det finns de i klassen som bor mycket längre bort än så.

Praktiken är indelad i olika typer av praktik eller vad man ska säga. den första praktiken var inriktad mot äldreomsorgen, och så har vi haft med/kir-praktik, geriatrik, primärvård osv. Vissa har tur och får göra sin praktik på sin hemort, medan vissa blir placerade en bit ifrån. Det beror ju lite på vilken typ av praktik det är och hur utbudet av platser ser ut på hemorten.

Jag googlade lite, och hittade lite info om olika skolor, men det finns säkert fler ställen det finns på distansutbildning på om man letar lite till.

Jag hittade lite information om hur utbildningen är upplagd på vår skola:
    www.du.se/templates/InfoPage____1163.aspx

Jag hittade som sagt lite andra länkar till andra skolor också...

www.mdh.se/ivf/utbildning/program/sspdistans/...

courses.ki.se/utbildningsprogram/Sjukskotersk...

www.distansutbildningar.se/Sjukskoeterskeprog...

www.distansutbildningar.se/Sjukskoeterskeprog...

• Pluttesnuttan

Tack så jättemkt för din hjälp! Det ska bli så skoj att kunna plugga hemmifrån.... Vet du om det e precis samma antagnings krav på distans? Behöver man ha lika bra betyg? =)

Svar på tråden någon här som läser till sjuksköterska på distans?