• Gärdvall

Hur mycket fostervatten?

Har precis varit inne och läst under "min graviditet" och på vecka 16 står följande:

"Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum."

Det måste väl ska stå deciliter och inte liter?

• Svar på tråden Hur mycket fostervatten?
  • Lilla Li

Din egen kropp består ju av fruktansvärt mycket vatten - 60 till 80 procent. Så att det skulle vara 1,5 liter låter logiskt. Hade det handlat om bara 1,5 dl vatten så hade det ju knappast kunna omge fostret...

• Gärdvall

Nu har jag hittat en gammal tidning där det står "Vad väger vad?"

"Det här är en mycket ungefärlig lista över hur man ökar i vikt under en graviditet:

* Barnet: 3,4 kg
    * Moderkaka: 0,7 kg
    * Fostervatten 1,0 kg
    * Livmodervägg: 1,0 kg
    * Brösttillväxt: 1,0 kg
    * Ökad blodvikt hos mamman: 1,4 kg
    * Vätska i mammans vävnader: 1,5 kg
    * Fettdepåer hos mamman: 3,0 kg

Totalt 13,0 kg"

Jag tycker också att det låter lite att det skulle vara bara 1,5 deciliter i vecka 16, men det låter ju lite med 1 liter i slutet också. Och det borde väl inte bli mindre..?

• Lilla Li

Fast det står ju 1 kg - inte 1 liter. Det är ju inte samma sak.

• Vicka81

mellan 0.8 l - 2,0 l är normalt vid förlossningen sa min bm (tänk om allt startar med att 2 liter forsar ut på golvet på ica, haha )

Gravid v. 36
  • Vicka81

"fettdepåer hos mamman: 3.0 kg" Haha, den tabellen kan inte vara heeeelt tillförlitlig

Gravid v. 36
  • Gärdvall
    Vicka81 skrev 2007-03-21 15:20:22 följande:
    "fettdepåer hos mamman: 3.0 kg" Haha, den tabellen kan inte vara heeeelt tillförlitlig Gravid v. 36
    Om det inte vore mer ändå.....Förvånad
  • Gärdvall
    Lilla Li skrev 2007-03-21 15:11:00 följande:
    Fast det står ju 1 kg - inte 1 liter. Det är ju inte samma sak.
    Kanske inte exakt, men vanligt vatten då väger ju 1 liter 1 kg.
    Nog för att fostervatten inte är detsamma som vanligt kranvatten,
    men det lär nog inte vara så stor viktskillnad.
  • Ceridwen

Jag tänker bara på när jag väntade min änglason förra året. Pga missbildningen så hade jag över 7 liter vatten i magen. TÄNK om allt DET forsat ut inne på Ica

• AnnSofieB

Ja tänk om fettdepåer hade stämt in på en själv! Men på syrran kan det nog stämma. Hon födde i måndags och hade bara gått upp 4 kilo under hela graviditeten. Är ju så att man blir deppad av att bara höra..

Svar på tråden Hur mycket fostervatten?