• Anonym (fest!!)

Pencillin och dricka alkohol...

...är det en dålig kombination? Äter Selexid för en UVI och ska på en (förhoppningsvis) jätte rolig och stor fest på lördag...så som sagt va, alkohol eller inte?

• Svar på tråden Pencillin och dricka alkohol...
  • annry

Det är inte farligt för dig men genom att dricka massa alkohol hjälper du inte precis kroppen att läka ut infektionen. Skulle föreslå att du kan dricka men i måttliga mängder.

• Anonym (fest!!)

Ok..så lite kan man kanske ta då...funderade mest på om det vart farligt att kombinera alkohol och pc...men tack för svar!!

• Megalomania

har aldrig hört att det är farligt, men är det inte så att penicillinet blir verkningslöst med alkohol i kroppen?

• eddi

Nej det är inte farligt men antibiotikan kanske inte verkar som det ska med alkohol i kroppen. Ingen fara om det gäller en gång.

• Anonym (fest!!)

Vill ju verkligen att den ska verka då denna UVI är kämpig, men tar nog det vääldigt lungt då, nån cider kanske...

• annry

Det är en myt att det är farligt och att det gör penicillinet verkningslöst men man gör sitt eget immunförsvar sämre eftersom alkoholen kan verka toxiskt på det. Det finns endast en grupp antibiotika som funkar som Antabus dvs att man spyr och mår illa, och dit hör inte penicilliner.

• Micke Geting

Hej.

Det är olika från pencilin till pencilin.
    Jag har frågat på apoteket och tandläkare.
    Jag fick nämligen en stor tandinfektion lagom till att jag skulle på fest. jag frågade då om just det pencilinet jag fick Kopverin, eller vad tusan detta hette och både tandläkaren och apotekaren berättade att just detta pencilinet inte slutar vara verkningslöst bara för att man dricker alkhol, men att det fanns andra pencilin som gjorde det.

• annry

Utdrag ur FASS

"Det finns en utbredd missuppfattning om att antibiotika och alkohol inte kan kombineras, men ingenting tyder på att det är så. En grundregel är dock att aldrig förtära alkohol i större mängder vid infektionssjukdomar."

Utdrag från apotekets hemsida

"Kan man dricka alkohol?
    Alkohol påverkar inte effekten av antibiotika. Däremot kan större mängd alkohol och uttröttning sätta ner kroppens immunförsvar och försvåra läkningsprocessen."

Ha så kul!

Svar på tråden Pencillin och dricka alkohol...