• MoonFlight

Hund som inte kan vara ensam hemma

Vet inte riktigt hur jag ska göra med min 7 mån kille. Han kan inte ens vara ensam ett par timmar (om ens 20 min) utan att riva hela lägenheten. Han kan inte ens vara "ensam" när gubben sover (han jobbar natt) och jag åker iväg på ärende under dagen.
    Hur ska det då bli när jag måste börja jobba om någon månad??
    Är det någon som har något tips??
    Idag när jag var och fikade med några så hann han under tiden riva sönder all post som kommit inkl böcker som låg i ett av paketen och skulle skickas tillbaka, ha sönder flera av sonens leksaker i plast (mums att tugga på) samt riva runt div a ndra saker och ta kakpacket och mörda.
    Han har haft både mat och vatten, vart rastad innan jag åkte samt har tillgång till tuggben.
    Vet inte riktigt vad jag ska göra men jag vet att om han inte kan vara ensam hemma ens 2 tim så måste vi göra oss av med honom. Hur mycket jag än älskar honom.
    Och det är inte första gången han förstör saker. Tuggat sönder mina skor har han oxå gjort (under nattei sov när jag sov) och så haft sönder div andra saker med.

• Svar på tråden Hund som inte kan vara ensam hemma
  • Sweden

Har han tillgang till hela lagenheten? Har ni provat att sparra av ett omrade med grindar eller kompositgaller? Vi borjade med att lamna var valp ensam i bur de forsta manaderna, nu ar han i koket nar vi ar borta. Er hund ar ju fortfarande valp och kan kanna sig otrygg nar ni lamnar honom, helst pa en san stor yta.

• MrsNelson

begränsa området han har att röra sig på, plocka bort allt som han kan ha sönder, túgga på, lämna ett tuggben till honom istället. Sen är det bara att öva kortare stunder och förlänga tiden allteftersom. Gå gärna en liten runda med honom innan så att han har haft mycket att titta på.

• virrigavevve

det låter på pricken lik min kille=).. (vovven).. han e 1 år och 5 månader nu och han slutade med sånt för typ 4 månader sedan.. vi spärrade av lägenhetn och sedan så fick han ah en munkorg på sig (en sådan där dom fortfaradne kan öppna munnen lite för att typ dricka).. så kunde han ju inte få tag i typ hemtelefonen för så mycket kunde ha inte öpnna munnen.. sedan bara slutade det.. och sedan e det jätte viktigt att aktivera honom när man inte e hemma.. vi har ju en boll med godis i som han spriger efter och sedan så gömmer vi godis och leksaker lite över allt i lägenheten.. Hoppas att det löser sig för dig emd

• PS84

Har ni tränat ensamhet tidigare? hur?
    Har det funkat nångång? Isf när slutade det funka?

• Jenny7804

Min "kille" bet på saker tills han var nästan 2 år när han var själv. Vi löste det med munkorg. Vissa hundar har ju en bitperiod när de är yngre. Och vet man att man har gjort allt: aktivering innan, mat mm så kanske det får bli så för en period. Tror det löser sig när han blir större. Börja öva med korta stunder o glöm inte beröm. Ha en bra dag.

• MrsNelson

jag tycker nog att man ska försöka med andra metoder innan munkorg, som en sista utväg kanske, men jag tycker det låter väl drastiskt.

• virrigavevve

vårt var verkligen en sita utväg kan jag lova.. han komemr från en knarkar familj från början och man vi hade oxå testat allt.. men ibland så går det inte bara..

• MrsNelson

Jo såklart, jag menar inte att det inte kan vara befogat att göra så, men jag tycker att man ska försöka med mildare metoder först och se om det fungerar!

• flixflax

Har du tränat honom sedan han var valp? Få hundar kan man lämna rätt upp och ner i 2 timmar. Lämna 5 minuter i taget som start. Är det en liten hund kanske du kan prova med bur? Som du STEGVIS vänjer honom vid?

Svar på tråden Hund som inte kan vara ensam hemma