• sassy123

Hjälp!! Spillt kaffe över datorn,...

Fick en ny laptop av min sambo i födelsedagspresent för någon månad sedan, och i morse råkade jag spilla ut min kaffemugg över den. Nu är det en knapp som inte fungerar, vad kan man göra åt det? Undrar även om den kan bli strömförande om jag använder strömkabeln (just nu går den på batteriet)?

• Svar på tråden Hjälp!! Spillt kaffe över datorn,...
  • Svinto78

Jag råkade spilla cola över hela tangentbordet förut! Tog isär det och försökte göra rent så gott det gick.... Vissa knappar slutade fungera så det var bara att beställa ett nytt tangentbord ( hade köpt dator genom jobbet ).

~¤~ Mammas hjärta Felicia 060213 och grodan i magen bf i oktober~¤~
  • marris

kolla om du har garanti på datorn. Gör inet föränn du vet det. Har du det så kan du lämna in den.

• sassy123

Kan man ta isär tangentbordet på en laptop? Hur gör man det?

• Saara

Jag spillde ett glas vin över min laptop en gång och den tvärdog..men efter några dar måste den ha torkat för då funkade den igen att sätta igång men flera knappar funkade inte så jag fick lämna in den.

• sassy123

Jag har garanti, men den gäller väl inte om man spillt något? Plockar de isär den så märker de väl att det är kaffefläckar där inne...

• Saara

Jag skulle nog inte pilla på den själv om jag va du, tänk om du råkar ha sönder den och det inte gäller på garantin, ring och kolla med nån dataaffär som kanske vet.
    Lycka till!

• SVejsan

Allt elektriskt skall man stänga av om det kommit vätska i (oavsett om det går på batterier) försök sedan torka det...
    Om vätskan ligger kvar under ström så bildas korrosion som gör att den kan vara ändå svårare att få igång...

• sternchen

För det första; stång av datorn om den är påslagen! Vätskan kan göra att det kortsluter sig och att mer än en tangent pajar. I värsta fall typ hela datorn.

Eftersom datorn är såpass ny kan det vara idé att prata med de ni köpte den från för att få veta hur ni kan göra utan att garantierna ska sluta gälla. Ring dem! Även om du skulle kunna rengöra själv så är det dummt att göra nått som hindrar er att utnyttja en garanti om något värre skulle hända i framtiden.

Annars är tumregeln när det gäller all elektronik att stänga av, torka av och eventuellt rengöra med destillerat vatten, låta torka jättemycket och sedan prova och hålla tummarna för att det inte gått sönder. Men som sagt; gör man det själv kan garantier sluta gälla.

• TheCoopers

Sassy123 :

Min sambo råkade hälla vatten över tangentbordet på vår laptop ... vi fick lämna in på lagning - gick inte på garantin eftersom det var självförvållat :(  det gick på 2500:- ! ( service , nytt tangentbord och leverans )

Mark Levengood 4 President
  • Saara

Jag fick inte heller ta det på garantin men jag tog det på hemförsäkringen. Jag har drulleförsäkring. Så istället för att betala 3700kr som det kostade att lämna in den så fick jag bara betala självrisken på 1500kr.

• Svinto78

Jag öppnade och torkade rent men det hjälpte ju inte. Fick ett nytt gratis.

~¤~ Mammas hjärta Felicia 060213 och grodan i magen bf i oktober ~¤~
Svar på tråden Hjälp!! Spillt kaffe över datorn,...