• KatjaS

Halsmandlar/polyper

Någon här som har opererat bort halsmandlar/polyper?? Blev det bra??
    vi har äntligen fått remiss att kolla upp det på sara(vi har tjatat på flera läkare) eftersom sara har "problem" vid alla förkylningar...och snart räcker det att man säger ordet så är hon sjuk och har problem med att andas, sover sittandes och snarkar så att andra kan glömma det med att sova..

• Svar på tråden Halsmandlar/polyper
  • mariemamma

Var försiktig med att ta bort halsmandlar.
    Det är en mkt större operation en polyper.
    Polyper går snabbt och ganska smärtfritt att ta bort.
    Vår son har dock inte varit sjuk mkt men det var däremot jag som barn och när polyperna försvann försvann snoret.

• chillie

Min dotter opererades när hon var 3. De tog halsmandlarna, polyper och satte rör i örat. Innan operationen snarkade hon, hon var sjuk mer eller mindre alltid, ständiga förkylningar osv. Allt är som bortblåst efter operationen förutom öronen som fortfarande krånglar en del. Har gått 4 år nu.

• gräsulv

Jag, min son och flera jag känner har tagit bort halsmandlar och det har bara varit positivt... knappt aldrig sjuka!!!! snabb operation, bra!

• CillanB

MIn son ska operera bort sina halsmandlar i april.
    Vad jag har hört av andra vars barn fått halsmnadlar och polyper borttagna så har barnen varit mycket friskare efter operationen.
    Jag hoppas det ska bli samma för min son.
    Som det är nu så är han mer eller mindre alltid tät, sover med öppen mun, snarkar och har andningsuppehåll

• Lefo

Linnéa halsmandlar är nu väldigt stor och hon har väldig problem när hon är förkyld men när hon inte är det så är det ganska ok. Men enligt min man så snarkar hon lika högt som mig (det tror inte jag men hon snarkar det hör jag så klart ).
    Linnéa har rör och när dom satts in så togs också polyperna bort och Linnéa har varit mindre förkyld sen hon fick rören och om det har med att polyperna togs bort eller om det har med rören att göra vet jag inte.
    Linnéa ska ta bort sina rör någon gång i nov, dec och då ska hon också ta bort sina halsmandlar enligt öronläkaren. Om rören ramlar ut av sig själv så kommer dom tas bort då i stället men öronläkaren vill inte att Linnéa ska sövas i onödan.

/Lena

• anne h

de plockade bort både adenoid samt halsmandlar på min unge för 4 år sedan, han som snarkade så hela huset vaknade snarkar bara hälften mot sin far i dag.

Den ena halsmandeln var jättestor så den skickade de på analys, men det var inget med den, som tur var.
    Skulle inte vilja ha den op ogjord, han sover så mkt bättre, sväljer maten lättare (satte förr i näsan minst ett par gånger per DAG!!), är mkt piggare efter den och mkt mer sällan sjuk.
    Så jag har enbart positivt att säga om denna op.

Strax före jul gjorde de en öronop på ungen igen, då tog de den lilla adenoid som växt sedan sist, men det va inte mkt.. men det märktes, han snarkar lite mindre igen.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • KatjaS

var hos öronläkaren idag...
    det ska göras ett "försök" att få i rör i öronen (iaf ett öra)och samtidigt tas mandlar och även nåt bakom näsan *minns ej namnet*
    fast när vet vi inte..allt vi vet att det kan inte garanteras inom tre månader...kan nog ta sin tid eftersom våran läkare vill ha en speciell läkare till att göra det + lite annat..

• anne h
    KatjaS skrev 2007-03-26 18:19:09 följande:
     nåt bakom näsan *minns ej namnet*
    adenoid. (även kallat "polyper")
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • syrra

Min son operade halsmandlarna med laser, så då tog de bara en del och lämnade kvar en del. Han hade knappt ont efter operationen som gick jättefort.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 ochlillasyster BF 24 maj
  • Molle

Min son opererade bort halsmandlar och polyper samt fick rör insatta när han var 2 år och åtta månader.
    Det var det bästa vi gjort. Innan satte han ofta i halsen, fick inte ner tillräckligt med mat, särskilt vid infektioner, snarkade, hade ideliga öroninflammationer.
    Efter operationen har han blivit så mycket bättre, växer mer m.m.

Svar på tråden Halsmandlar/polyper