Lön för 17-18 åring ?
Hej!
Vad är "normalt" i månadslön för en 17-18 åring utan utbildning och större erfarenhet ?
Typ jobb på Mc Donalds, affärsbiträde ?
Hej!
Vad är "normalt" i månadslön för en 17-18 åring utan utbildning och större erfarenhet ?
Typ jobb på Mc Donalds, affärsbiträde ?
Jag vet faktiskt inte, men kan väl få gissa att man som heltidsarbetande 18-åring på ett jobb utan krav på utbildning kanske får en 12-13000:- i månaden.
Nån som har en susning.. ?
Kan 12-13.000/mån stämma som Micke Geting gissade ?
Nej tror inte äns man får ut så mycket, som 17-18 åring får du lägsta nivå lön.
vet inte, när jag var i den åldern jobabde jag på dagverksamhet för dementa och fick ut 58 kr i timmen, vet inte vad som är normalt, själv tyckte jag att jag tjänade massor
kanske har statistiska centralbyrån info om olika löner för olika jobb.
http://www.scb.se/templates/Standard____36110.asp
Jobbar man i butik har man som 18-åring runt 80 / timmen, plus OB kvällar och helger (mellan 50-100% av timlönen)
Jag fick som 18-åring 9 000 netto på sommarjobbet när jag jobbade hel månad, kommer inte ihåg bruttot.
jobbade på mcdonalds förut, från 16-18år. fick runt 65kr/h som 16åring. sen ökade det lite med åldern. har för mej jag fick 70 när jag va 18. eller 73kr. där runt iaf.
ingen superlön, men bättre än ingenting!
Hör av dig till facket och be att få kollektivavtalen, där står lönenivåerna! Det finns förenklade små häften med lönen, OB, villkor för anställning etc etc.