• Fidelis ad urnam

Brukar du få sjukt ömma bröst innan mens?

Jag har sedan förra veckan haft sjukt ömma bröst.
    Äter provera och åt sista pillret i söndags, ska nu få mens innan söndag då det ska ta 4-7 dagar, men förra gången fick jag min mens redan på tisdagen efter sista pillret på söndagen.

Jag har aldrig upplevt att brösten ömmar så mycket som de gör nu, är det vanligt att få ömmande bröst innan mens? Vad kan det bero på?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Brukar du få sjukt ömma bröst innan mens?
  • TM07

jag brukar inte få de.

Dock de gånger jag har varit gravid så har brösten ömmat rätt mycket

• Fidelis ad urnam

Gravid kan jag inte vara.
    Läste någonstans att ömmande bröst kan vara ett symtom för PMS, men borde man inte ha fler symtom än det?

• Lola Jämtland

O ja...mina ömmar i en vecka före......

När jag var gravid kände jag inget alls....

//2007-here I come!
  • Fidelis ad urnam

Lola Jämtland: Har du alltid haft så?
    Detta är första gången jag upplever det, kan knappt nudda dem utan att det ömmar.

• TM07

varför kan du inte vara gravid?

Jag brukar ha molvärk,kissa oftare och mår lite illa och allt de där innan mens...Men har typ aldrig ont i brösten. Dom kan kännas lite tunga men inget mer.

• Lola Jämtland
    Fidelis ad urnam skrev 2007-03-21 15:02:46 följande:
    Lola Jämtland: Har du alltid haft så?Detta är första gången jag upplever det, kan knappt nudda dem utan att det ömmar.
    Nja...jag vet inte...jag la märke till detta i samma veva som vi började försöka få barn....Men det är inte alla månader jag får så...typ varannan.....
    //2007-here I come!
  • Fidelis ad urnam

TM07:
    Jag kan inte vara gravid då min mens har slutat fungera efter det att jag tog ut mina p-stavar i oktober 05.
    Jag påbörjade en utredning i oktober 06 och fick då veta att allt ser jättebra ut och att avsaknaden utav min mens till 99% beror på min övervikt.
    Jag fick Metformin för att hjälpa mig gå ner i vikt och har gått ner 7,8 kilo hittills, är i en svacka nu tyvärr men har inte gått upp ett gram!
    Jag fick i februari ut provera som jag åt första gången i mitten av februari i 10 dgr och fick mens.
    Började äta provera igen på samma datum som sist och slutade med den i söndags, borde få blödning nu snart men den är sen i jämförelse med sist.

PGA alla dessa anledningar KAN JAG INTE bli gravid och ÄR inte gravid.

Tyvärr

• TM07

Oj beklagar =(

Hoppas de löser sig.

Lycka till. Kramar

• Fidelis ad urnam

Ingen fara.
    Jag vill bara inte få upp idén i huvudet att jag skull evara grvid när jag VET att det bara är min kropp som krånglar.
    Men det jag nu är nyfiken på är varför man får ömma bröst innan mensen och vad det kan bero på då jag aldrig har haft det förr.

• Nevada

Jag har det jämt innan mens, under mens. Nu har jag ingen mens men har dock väldigt ömma ändå.. undrar också lite över det där..

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Fidelis ad urnam

Detta hittade jag
    "Vanligt med smärtor och PMS

Mensbesvär kan yttra sig på olika sätt. Dagarna före mens drabbas ungefär hälften av alla kvinnor av så kallad premenstruell spänning, PMS. Detta märks till exempel på svängningar i humöret, vanligast är att man blir lättirriterad och ledsen. Man kan också få ömmande bröst och känna sig svullen i kroppen. När blödningen sedan sätter igång är det vanligt att man får ont i magen, man kan känna sig yr och illamående.

Mensbesvär kan också innebära att man har oregelbunden mens, småblödningar före mens, blödningsrubbningar eller att man har kraftiga blödningar, vilket kan leda till järnbrist.

Det är mycket vanligt med menssmärtor när man är ung och det är oftast inget att oroa sig för. Om man får smärtor för första gången senare i livet bör man låta undersöka sig eftersom det kan vara tecken på sjukdom, och man kan behöva få behandling.
    Läs mer om dessa besvär och hur de behandlas längre fram i texten."

Tror ni att 25 år är senare i livet?
    Kan mitt nyupptäckta ömmande i brösten tyda på sjukdom? *orolig*

• Nevada

Neeej det skulle inte jag tro iallafall. Men känner du dig osäker så kanske du ska kolla upp det, så du vet säkert.

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • softmamma

Jag fick det alltid innan jag fick mina barn.
    Nu har jag det aldrig!

• Ida 84

Sökte på fass och hittade detta om Provera

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Vanliga (fler än 1 patient av 100): Viktökning, nedstämdhet, huvudvärk, bröstspänningar, illamående, oregelbunden blödning, smärtsamma menstruationer, vätskeansamling i kroppen. 

Så jag skulle gissa på att det är pga medicineringen som du upplever det när det börjat i samband med den.
  • Fidelis ad urnam

Ida 84: Men jag kände inte av någonting under min förra period med Provera.
    Men men, biverkningarna kanske kommer pö om pö.
    Jag hoppas det beror på medicinerna.

• Ida 84

Biverkningar behöver inte komma direkt. Och eftersom det är en medicin som du inte äter hela tiden (om jag förstått dig rätt?) så tror jag att det är därför. Biverkningar brukar kunna försvinna efter en tids användning med, så det är inte säkert att du kommer känna samma besvär hela tiden.

Vissa mediciner (som tex p-piller) kan ge biverkningar efter flera års användning. Medan andra kommer direkt, men försvinner efter en tids användning.

• Max mamma

Jag får så ont i tuttarna innan mens så jag kan knappt ta av mej bh:n.

• vis69

Jag har med åren (är 37 nu) fått mer och mer ont i brösten innan mens, det börjar ca 10 dagar innan, brösten blir ett par storlekar större och gör ont!

Svar på tråden Brukar du få sjukt ömma bröst innan mens?