• Ladusvalan

Släktgård-generationsskifte-hur???

Hallå där ute! Skulle vara så roligt om det fanns någon med samma funderingar som jag. Någon att byta lite tankar med.
    Bor med min familj på min pappas släktgård. Pappa har passerat 60 och börjar så smått trappa ner. Den stora frågan är framtiden! Varken jag, min man, eller min syster är intresserade att ta över jordbruket som det ser ut idag.
    Mina föräldrar har inställningen att de "kör så länge de orkar".
    Nu kan man ju inte ändra på någon annan än sig själv, men jag önskar verkligen att de kunde inse att njuta av åren de har kvar istället för att slita ut sig helt! De som besöker oss tycker att vi bor så fantastiskt vackert, vilket vi också gör, men då ser de inte allt slit som ligger bakom. Förr var det anställda som tog hand om allt! Nu när jag själv har familj och barn är jag inte beredd att offra varje ledig minut och en massa pengar på underhåll av trädgård, hus mm (det är en ganska stor gård...)
    Jag vill istället vara så mycket jag kan med mina barn och min man! Det är ju ett I-landsproblem med även detta måste lösas på något vis. Det finns många aspekter i frågan och det blir bara onödigt långt att rabbla allt här, men du som känner igen dig på något sett eller bara vill tycka till -skriv gärna en rad!
    Ladusvalan

• Svar på tråden Släktgård-generationsskifte-hur???
  • Venusmannen

Jag känner igen din berättelse i många delar, men jag är då parten som inte bor kvar på föräldragården. I den situation du beskriver så tror jag det gäller att våga ha en dialog med alla berörda, trots att det ibland kan vara svårt och känslomässigt. Försöka komma fram till någon form av samförstånd.
    Vad säger dina föräldrar? Är de beredda att ta pension? Vad vill de göra? Flytta?
    Vad vill du göra? Skulle du kunna se någon annan bruka "er" gård?
    Vad finns det för möjligheter att driva gården på något annat/mindre arbetskrävande sätt?

• Tre Söner

Är inte i din sits men vill ändå säga nåt
    När jag växte upp bodde vi på en hyfsat stor gård, kor, jordbruk och skog samt två hus utöver vårat boningshus. Var med pappa överallt och älskade det livet. Mamma var hemma-mamma vilket är något jag idag uppskattar mycket. Hade överlag en underbar barndom och var vid 10-års ålder helt inställd på att jag en dag som äldst narturligtvis skulle ta över Men då orkade inte mina föräldrar mer, klimatet blev tuffare och stora investeringar vart nödvändiga. De valde att sälja. Saknar än idag mitt barndomshem på många sätt(det har förfallit ganska mycket vilket känns tungt oxå) men jag kan ju idag se andra sidan av myntet så att säga!
    Att driva en stor gård kommer som du säger kräva massa pengar och tid, det får man väga mot att dina barn får en underbar uppväxt och om ni kan försörja er på gården, så ni inte måste ha ett annat jobb vid sidan om, kan ni ju få en massa kvalitetstid med barnen och de får en underbar uppväxt(tror jag).
    Men i slutänden är det ju helt upp till er, intresset måste nog finnas annars tror jag att det blir för påfrestande för samtliga i familjen. Och som Venusmannen säger;
    "Vad säger dina föräldrar? Är de beredda att ta pension? Vad vill de göra? Flytta?
    Vad vill du göra? Skulle du kunna se någon annan bruka "er" gård?
    Vad finns det för möjligheter att driva gården på något annat/mindre arbetskrävande sätt? "

Hur det än blir så lycka till!!

• Tossitoss

Jag känner också igen mig i era inlägg. Jag har flyttat till en bondgård... bor i "drängstugan" tillsammans med min man. Det är mina svärföräldrar som driver gården. De vill att vi tar över gården. Vi är osäkra. Det är så mycket jobb, och jag vet inte om jag vill bo här hela livet, för det känns som om att man tar över gården är man "tvungen" att bo här hela livet. Vet inte varför jag känner så. Fast ändå trivs jag att bo på landet. Jag vill inte börja arbeta på gården som bonde, då jag har ett bra jobb som sjuksköterska. Min man vill heller inte bli bonde då han är dataingenjör. Åhh, så svårt. Tänker på detta ganska ofta, hur vi ska göra.

Svar på tråden Släktgård-generationsskifte-hur???