• Anonym

Kan inte sluta shoppa! behöver hjälp!

Jag har ett problem och det är att jag inte kan sluta shoppa och då främst kläder och saker till min son, han behöver ingenting men ändå kan jag inte motstå om jag ser ett fint klädesplagg eller vad det kan va..... är på stan nästan varje dag och kommer ofta hem med nått.... så här har det varit sen nyår och när pengarna e slut på lönekontot så finns ju barnbidraget och nu även sparpengar. obs! alla räkningar och mat osv betalar jag först!!!!
    Jag vill inte ha några elaka påhopp nu utan stöd och råd hur jag ska göra för att sluta??? jag börjar få ångest för att jag gör detta! vi har inte dåligt ställt men inte gott ställt heller och vill sluta med dessa onödiga köp och istället spara pengarna men hur gör jag för att sluta? det känns som det blivit ett beroende..... snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Kan inte sluta shoppa! behöver hjälp!
  • Anonym (hmm)

kanske ska försöka att inte åka in till stan varje dag å gå i affärer sen om du kanske åker in å tar en fika men försök å inte gå in i affärerna tänk oxå att han växer ur kläderna snabbt så då kanse du ej andvänder kläderna så länge om han har så mycket att välja mellan. men de e väll ej nödvändigt att du går på stan var dag

• Anonym

jag shoppar mycket mindre när jag inte får chansen, jag försöker att gå på stan utan att gå in i butikerna ibland, det är bra "övning".

• mammiz77

Tror att du ska försöka att hålla dig borta från stan och inte åka dit så ofta så du slipper bli frestad.försök att hitta på nåt annat i stället,åka hem till nån kompis,gå till lekparken,öppna förskolan tex. Åk ner till stan bara då du verkligen behöver köpa nåt.Jag är nog likadan som du men jag har flera mil till närmaste affärer så jag halkade in på Tradera istället,det blev snabbt som ett beroende,man var bara tvungen att handla fast man egentligen inte behöver.Går du på stan bara för att fördriva lite tid eller?

• Anonym (nån)

Lämna betalkort hemma och ta bara med de pengar som behövs om du ska köpa mat och liknande.
    Undvik barnklädesaffärerna.
    När det måste handlas så skriv en lista vad som absolut behövs och håll dig till den.
    Tänk såhär, ett litet barn är ofta nöjt bara
    det har kläder på sig, det blir varken gladare lyckligare
    för att garderoben är sprängfull.
    Din son är förmodligen lika fin vad han än har på sig
    Å det går ju att göra massa annat kul för de pengar som
    går åt till onödiga plagg.
    Kanske göra någon större investering åt barnet eller familjen.
    Kan vara bra att utse något sånt som morot.
    Du är iaf inte ensam om detta, många som gör av med mer än vad som är nödvändigt..
    och finns ingen anledning hoppa på någon som faktiskt ser problemet och vill ha hjälp!
    Lycka Till!

• Anonym

Tack för era råd.... tyvär bor jag så nära stan att man går förbi stan varje dag.... och visst har det blivit ett tidsfördriv då jag e mammaledig, har inga vänner att va med på dagarna, visst går jag på promenader och e i lekparken och går på öppna förskolan men de e så lätt att man svänger in i butikerna ändå..... min son har så mycket kläder så han hinner inte använda allt och vi skänker då bort dem till andra...... men nu har jag tröttnat på mitt shopping beroende och vill bryta det och spara pengarna till bättre grejer i framtiden. Börjar jobba om några månader så då har  jag ju inte tid att shoppa men tills dess måste jag finna en lösning. Gilla tipset på att lämna kortet hemma! ska göra ett försök...... men samtidigt när man e hemma e det så lätt att lockas att handla på nätet men har hitills stått emot....
    fler tips och råd?

• Anonym (jillo)

Mirakel"medlet" heter budjet... *glimt i ögat*
    Bestämm dig för hur mycket du FÅR spendera på kläder till barnet varje månad.
    Och stå fast vid det!!!

För att skilja pengarna åt så kanske du kan öppna ett konto med ett betalkort som du ENBART sätter in pengar som du får lov att unna dig på att köpa kläder för.
    När de är slut på kortet, så kan du inte köpa mer.
    (Och där kommer karatären in att verkligen inte köpa för andra pengar)
    Eller om du inte vill öppna ett konto, så ta ett kuver hemma och lägg i de pengarna som du får spendera på sonen, och när de är slut så är de slut...

Andra tipset är att räkna ut hur mycket pengar du behöver för att ha till mat, kanske något nöje, eller något annat som ni planerat den månaden, och resterande pengar sätter du över på ett låst konto, samtidigt som du betalar räkningarna.
    Då kan du inte röra dem...
    Och du behöver inte oroa dig för att spendera för mycket, för om du inte har några pengar så går de inte att spendera... *ler*

• Anonym

försök att hitta på andra aktviteter som inte innebär att du är på stan. starta en tråd för andra mammor i din stad kanske och försök träffa dom...

jag shoppar ofta i frustration eller när har lite långtråkigt...

• Anonym

försök att hitta på andra aktviteter som inte innebär att du är på stan. starta en tråd för andra mammor i din stad kanske och försök träffa dom...

jag shoppar ofta i frustration eller när har lite långtråkigt...

• Glitter Scarf

Jag hade samma problem , Men nu försöker jag kontrollera shoppandet för jag har super dåligt ställt , det är klart man kan nästan inte låta bli nä'r man ser något guligt för bartn i affärerna jag var likadan..

• Anonym (en till)

Här har du en till!
    Jag har väl alltid gillat att shoppa men sen jag fick barn så blir det mer och mer!
    Vi har det ganska bra ställt men det är framförallt min man som tjänar mkt pengar och jag gör av med dem. Vi betalar alla räkningar och vi har ganska mycket pengar över... nu i alla fall. Vi har ett dyrt hus och ett ganska stort lån och jag kan inte fortsätta så här!
    När jag går till mataffären gör jag nästan av med 1000:- varje gång, tror jag handlar minst 1-2 ggr/vecka i mataffären. köper barnkläder för säkert 2000:- en normal månad mer vid högtider och när ytterkläder och sånt ska köpas. Köper grejer till hemmet (inredning) jämnt som jag tröttnar på och byter ut. Köper en hel del kläder till mig själv också. Äter ute alldeles för ofta, köper dyrt kaffe i kaffeaffärer, dyr choklad.. mm mm
    Jag får ångest och vet inte riktigt när jag gick från att gilla shoppa till shoppa alldeles för myket och ofta.
    Går jag i ett centrum/på stan helt oplanerat och utan att vara där för att köpa något speciellt så kommer jag alltid hem minst 1000:- fattigare....

Måste ta tag i detta nu.

Ville bara att dus ka veta att du inte är ensam. Förlåt att jag tog upp mitt problem här i din tråd men det är nog första gången jag erkänner att jag är en shoppocholic...

• Anonym

det är det som e svårt att komma på vad man kan hitta på att göra när man e mammaledig.... handlar när det e långtråkigt och för att det finns så mycket fint..... men nu måste det bli stopp på det.....han behöver ju inge mer! Vet inte varför det blivit så här innan jag fick barn va jag en spara......

Svar på tråden Kan inte sluta shoppa! behöver hjälp!