• Nirak83

Någon som bor i radhus med jätte liten tomt?

Vi bor just nu i ett stort hus med en stor tomt men funderar på att flytta till ett litet radhus med en tomt som är pytte liten. Detta pga att vår ekonomi blivit sämre. Men jag funderar på om det är värt det. Om man inte kommer känna sig instängd och låst. Och är det kul för ett barn att vara på en tomt som bara är några få kvm? Det kanske är värt att leva precis på gränsen om ens barn får ha en stor tomt att springa på på sommrarna. Ja, jag vet att detta är upp till var och en och att bara vi kan bestämma vad vi vill och ska göra. men jag tycker det är SÅ SVÅRT! Velar fram och tillbaka hela tiden. Fördelen med radhuset är att jag kan tycka att det är mysigare än vårat stora hus. Hur tycker ni som bor i radhus att det är?

• Svar på tråden Någon som bor i radhus med jätte liten tomt?
  • vvik

Har en minitomt till vårt parhus. Funkar helt ok, dock har vi gott om grönområden runtomkring där barn kan springa fritt. Så ingen risk att känna sig instängd.

• lindansare

Ja bor i ett parhus med relativt liten tomt (inte pytte), men känner flera som har pyttetomt. Gemensamt för både oss och våra bekanta är att våra tomter ligger i anslutning till stooora grönytor och därmed lekytor för barnen. Men en liten tomt behöver inte vara negativt - jag har en artikel från en trädgårdstidning där ägarna till ett radhus med pyttetomt skapat en oas som jag bara kan drömma om. Jag är själv uppvuxen i radhus och älskade det. Vi ungar spran mellan gårdarna och hade massor av kamrater. Jag upplevde att jag blev mer isolerad när vi flyttade till ett hus senare.

• Bondbruden

Hahahaha! Jätte liten!!! Så fel det kan bli...

Jag är uppväxt i radhus med liten tomt, vi flyttade dit från villa när mina föräldrar hade skiljts. Jag gillade radhusområdet. Tänkte sällan på att tomten var liten, det var ju kompisarna i området som var det roliga. Hellre radhus än lägenhet dock.

• Gärdan

Vi bor i radhus med en tomt stor som ett normalstort vardagsrum men som några sagt tidigare; här leker barnen på radhusområdets lekplats och vändplan. JAG skulle gärna bo i villa men kan inte tänka mig nååt bättre för våra barn än att bo just här. Bara på med ytterkläderna och gå ut, barn finns alltid att leka med på "gården".

• JeckaH

Vi har precis köpt ett radhus med pyttetomt. Vi har inga barn ännu men kan inte se problemet i att barnen leker på en liten tomt. Det finns ju massor av lekar de kan leka på mindre yta, även om man kanske inte kan spela fotboll. Man är ju inte hemma hela tiden, lekplatser och sådant lockar ju även om man hade haft en stor tomt.

• helhed

Vi bor i hus, men jag är uppväxt i radhus. Precis som många skriver ovan var jag inte så mycket på tomten, utan vi sprang omkring på gårdarna, mellan tomterna och i skogspartiet precis bakom, med de andra barnen. Jag tror inte storleken på tomten spelar någon roll. Det som är viktigt är att det finns bra ytor att röra sig på i anslutning till huset och andra barn att leka med.

• Bunny

Hej, jag är uppvuxen i villa och har aldrig tidigare begripit varför folk väljer att bo i radhus... Då kan man ju lika gärna bo i lägenhet resonerade jag...SÅ FEL inser jag nu. Vi bor i radhus och har en pytteliten tomt, men eftersom det finns gott om grönområden och lekplatser OCH massor av barn inom området så tror jag att barnen har det bättre här än om vi hade haft en villa....Dessutom är tomtem precis lagom stor att sköta....! Vi har inte så gott om tid med en tjej på knappt 3 år och en 4-månaders. Inom området är det dessutom bilfritt så barnen har trehjuligsrace mellan lekplatserna, man behöver inte hålla dem i handen så fort man går utanför grinden. Har bara positiva erfarenheter.

Svar på tråden Någon som bor i radhus med jätte liten tomt?