• AnnMarie

När man äter regelbundet, kan man må illa då om man inte äter?

Jag äter regelbundet går max 3 timmar mellan varje mål mat jag äter. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Men när jag börjar närma mig 3 timmar så börjar jag må illa då menar jag riktigt illa, kan man verkligen känna av blodsockert så kraftigt att man mår illa? Detta började hända för ca två veckor sedan.

Hoppas någon vet annars får jag söka vidare efter svaret.

• Svar på tråden När man äter regelbundet, kan man må illa då om man inte äter?
  • PinglanGbg

Ja jag tror att man kan må dåligt om man inte äter när man är van..

Men om man är frisk så ska man inte kunna må så dåligt att man tuppar av. man ska tåla att fasta.. Exempelvis på sjukhus är det vanligt att man fastar ett visst antal timmar innan ett ingrepp.. Så det ska friska människor klara så gå o kolla ditt socker..

• Ida 84

Jag är likadan. Mår jätteilla, blir yr och känner mig nästan sjuk om jag inte får mat när jag är van att äta.

• Elfan

Beror på hur känslig man är. Jag blir yr, illamående och framförallt grinig om jag slarvar med maten. Det händer att maken beordrar matintag innan vi kan prata med varann när vi kommer hem på kvällen...

• AnnMarie

missYama: Okej, man kanske ska kolla upp sitt blodsocker med andra ord. Fast tror jag inte att jag skulle klara av idag om jag ska vara ärlig för jag skulle må för illa, fast det kanske försvinner efter en stund. Jag har aldrig testat med att vänta.

Ida 84: Usch, sjuk känner jag mig inte. Men riktigt illa mående, känns som att jag ska kräkas även på morgonen är det så för mig tills jag har fått i mig frukost.

• AnnMarie
    Elfan skrev 2007-03-21 18:51:57 följande:
    Beror på hur känslig man är. Jag blir yr, illamående och framförallt grinig om jag slarvar med maten. Det händer att maken beordrar matintag innan vi kan prata med varann när vi kommer hem på kvällen...
    Låter så mig det där, när jag lagar mat och ska till att äta är det INGEN idé att prata med mig, för jag är sur som jag vet inte vad.
  • Ithiq PT

Visst kan det vara så att din kropp reagerar med illamående när den inte får mat när den "tror" att den ska få det!

Jag äter vanligtvis i intervaller om 3-timmar och har för det mesta byggt upp ett lagom "sug" var tredje timme. Efter 3.5 timme knorrar det rejält en hel del från magtrakten och blir det 4-5 timmar som går utan mat så kommer åskmolnet Thomas fram... ;)

Kroppen är en fantastisk skapelse som i mångt och mycket anpassar sig efter hur man behandlar den. "Lär" man kroppen att den får näring ofta och regelbundet så jobbar den också bättre, dvs ämnesomsättningen tuffar på maximalt. På motsatt sätt dras omsättningen ofta ned om man slarvar med ätandet, äter oregelbundet etc.

Man kan också "lära" kroppen att må illa för att den FÅR mat. Många människor kan ex inte äta frukost på morgonen och då brukar det ofta handla om att man vant kroppen vid att hoppa över denna måltid.

Lycka till!

• AnnMarie
    Ithiq PT skrev 2007-03-23 12:42:34 följande:
    Visst kan det vara så att din kropp reagerar med illamående när den inte får mat när den "tror" att den ska få det!Jag äter vanligtvis i intervaller om 3-timmar och har för det mesta byggt upp ett lagom "sug" var tredje timme. Efter 3.5 timme knorrar det rejält en hel del från magtrakten och blir det 4-5 timmar som går utan mat så kommer åskmolnet Thomas fram... ;)Kroppen är en fantastisk skapelse som i mångt och mycket anpassar sig efter hur man behandlar den. "Lär" man kroppen att den får näring ofta och regelbundet så jobbar den också bättre, dvs ämnesomsättningen tuffar på maximalt. På motsatt sätt dras omsättningen ofta ned om man slarvar med ätandet, äter oregelbundet etc.Man kan också "lära" kroppen att må illa för att den FÅR mat. Många människor kan ex inte äta frukost på morgonen och då brukar det ofta handla om att man vant kroppen vid att hoppa över denna måltid.Lycka till!
    Okej, ja det låter ganska logist i det du säger. Det är nog detta vi kommer lära oss i höstens först kurs (läser till hälsopedagog) men inte kommit in på såna här bitar innan. Är du tränare eller något liknande? tänkte för att du var så insatt. Tack för svaret.
Svar på tråden När man äter regelbundet, kan man må illa då om man inte äter?