Inköpare/inköpsassistent
Finns det några inköpare/inköpsassistenter här som kan berätta mer om sitt jobb?
Har hittat en KY-utbildning som Internationell inköpsekonom men vill ha mer info!
Berätta allt ni vet
Tack!
Finns det några inköpare/inköpsassistenter här som kan berätta mer om sitt jobb?
Har hittat en KY-utbildning som Internationell inköpsekonom men vill ha mer info!
Berätta allt ni vet
Tack!
Ingen?
Provar en sista gång...
*puff*
Jag läser till inköpare nu. Något särskilt du vill veta?
Jippi ett svar!!!! =)
Är det en KY utbildning?
Hur lång är din utbildning?
Känner du att man behöver speciella förkunskaper?
Kan man välja vilken "inriktning" man vill ha? industri eller detaljhandel?
Ingår praktik?
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Är det en KY utbildning?
Ja, det är det. Ett år, 40 p på Yrkeshögskolan i Nässjö. Innan läste jag Produktionslogistik 80 p KY dvs 2 år.
Hur lång är din utbildning?
Se ovan.
Känner du att man behöver speciella förkunskaper?
Det är en enorm fördel om man har tidigare yrkeserfarenhet av någon/några branscher exvis industri el detaljhandel.
Kan man välja vilken "inriktning" man vill ha? industri eller detaljhandel?
På vår utb. har vi haft ganska stor frihet att bestämma inriktning på projektarbeten och uppgifter osv.
Ingår praktik?
KY innehåller alltid en tredjedel praktik sk Lärande I Arbete (LIA). I maj åker jag till Estland och gör tre veckors praktik på ett spa- och konferenshotell. Fick stipendium genom skolan så jag behöver bara betala för maten.
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Inköp blir mer och mer strategiskt viktigt och många inköpare tillhör 40-talistgenerationen. Läs mer på AMS hemsida om inköparjobbet.
Och jag hade fett gärna läst till internationell inköpsekonom själv.
Tack så mycket för alla svar!!!
Det som oroar mig är att jag inte har tillräckliga förkunskaper då jag inte jobbat inom industri eller detaljhandel. Jag känner mer att jag vill satsa på att göra något helt annat mot vad jag gjort tidigare.
Berätta gärna mer om vad du ska göra på din praktik, låter spännande!
Kan man förenklat säga att man är med och bestämmer vilka produkter som ska köpas in? Exempelvis kläder, skor etc...?
zaradenrara; lånar din tråd lite. är det någon som vet om det finns en sån utbildning på distans?
Inköp innebär en massa olika arbetsuppgifter. Strategiskt arbete innebär att leta leverantörer, skriva avtal, utvärdera leverantörer osv. Dagliga arbetsuppgifter är leveransbevakning (ringa och tjata om när grejer kommer), avropa material dvs beställa från en leverantör man skrivit avtal med, materialplanering, dvs se till att det finns tillräckligt med material hemma för att det inte ska bli stopp i produktionen.
Inköp medverkar även vid produktutveckling, marknadsplanering osv. Inom detaljhandeln handlar det om att besöka mässor för att hitta nya leverantörer osv.
Jag läser inköpare/säljare och ska göra min säljpraktik i Estland. Ska bli spännande, jag har inte en aning om vad jag ska göra.
Försöker fortfarande klura ut om detta är något för mig eller inte... tack för dina svar! ska kolla in ams-sida också.
Då är det olika utbildningar (din och "min") för det stod inget om Säljare på min, och det är nog inget för mig
Tror du att du får jobb här i Sverige sen eller?
Har inte hört så många som läser till just detta, så det kanske är lite ovanligt..?
Du hittar massor av olika utbildningar på www.ky.se. Just min utbildning är på halvdistans, jag läser i Nässjö 2 dagar/vecka. Inköpare och säljare är ju två sidor av samma mynt s a s så det känns bra att det ligger en säljkurs på 5 p i utbildningen också.
Jag söker jobb just nu men har inte fått något än så länge. Återstår att se om vi ska vara kvar i Sverige eller flytta utomlands.