• frejofreja

Timlönen för en 16 åring??

Hej!
    Någon som vet vad en ungdom på 16 år får i timlön vid sommarjobb? Min tjej ska jobba under 6 veckor i sommar och jag vill kolla om hon kommer att tjäna under 17100kr för då slipper hon ju skatta!
    Eller vart man ska vända sig för att få reda på siffrorna?

• Svar på tråden Timlönen för en 16 åring??
  • m00nfl0wer

Fasen jag hade papper om det förut. Men det är runt 65kr tror jag, fast kommunen jag bodde i betalar dåligt. Allt beror på hur mycket kommunen vill ge ut för sommarjobben. :/

• ticktick

65 kr låter mycket... Här får de ungdomar som arbetar i kommunal regi ungefär 45 kronor i timmen.

• m00nfl0wer

Var tydligen mindre än så.

Hittade på internet, fast förra året.
    Fast som sagt, allt beror på kommunen.

Lön
    20 år 105kr
    19 år 88 kr
    18 år 79 kr
    17 år 59 kr
    16 år 55 kr

• ticktick

Oj, det kan som sagt skilja från kommun till kommun... 105 kr i timmen för en tjugoåring är rätt bra, jag jobbar extra inom vården och har 93 kr... Är 23.

• m00nfl0wer

Jo, det är så sjukt att det skiljer så mycket på olika kommuner. Det var ett tag sedan jag fick se mitt papper. Men jag sökte lite och såg att i någon kommun hade dom sådär.

Men för att veta exakt med sin kommun så ska man ju ringa dom och kolla. :p

• Ingrid1989

låvar dig att du inte behöver lämna in jämkning som det heter om man tjärnar lite mer än vad man slipper skatta på. Tabellen här ovan är ungefärlig, kan skilja nån krona, men annars stämmer den, hon kommer verkligen inte upp i 17100, låvar...var nyss 16 själv :p

• frejofreja

Oki tack för tips!!!

• skorpionen80

Här fick jag 30-35 kronor i den åldern när jag tog ett sommarjobb som kommunen arrangerade. Men det är ju nästan tio år sen. Men det var kasst betalt då också!

• frejofreja

Oki,någon som vet hur man beräknar semesterersättning? OM man räknar in sånt alltså....

• Muckarn

Kolla med ert lokala fack =)

Svar på tråden Timlönen för en 16 åring??