• Kaya

Räddning för huden när man har klämt på sina finnar?!

Finns det nån som har nåt tips hur man kan få huden att läka SNABBARE när man inte har lyckats hålla sig från att klämma på några jobbiga finnar....?! Ska man smörja med nån läkande kräm typ Elizabeth Ardens 8 Hour eller riskerar man bara att få mer finnar då eftersom krämen är fet? Tandkräm, det är väl nåt man kan testa bara om man INTE har klämt, eller?

SUCK. Jag som ska på fest på lördag!!! Fram med concealern!!!

K

• Svar på tråden Räddning för huden när man har klämt på sina finnar?!
  • timberhochmandie

Tvätta med lite alsolsprit och lägg på lite bakteriedödande salva så minskar i alla fall risken att du får värre problem...

• Netriosa

Nått som fungerar för mig är lite helosan faktiskt. Det är en fet salva men ger mig inga nya finnar och den hjälper hyn att läka fortare.

• Eisa

det läker snabbt ändå ju
    käka vitaminer om du har dåligt läkkött eller lär dig klämma finnar på ett bättre sätt

• Kaya

Jamen jag gjorde på bästa sätt... satte mig i badet (värme/ånga) och gjorde enzympeeling först... Vill ändå att "såren" ska läka supersnabbt! OK jag ska testa helosan - har faktiskt inget bakteriedödande hemma... Tack för snabba tips!!!

K

• Earth Angel

TS: Låt dom bara vara är nog det bästa sättet, som någon redan skrivit.

Att peela huden när du redan har småsår t ex låter inte som en bra idé, lr missuppfattade jag din text?

• Kaya

Nej jag peelade med enzympeeling (dvs inga korn, mycket mildare) i badet INNAN jag klämde, på så vis är hudens porer redan öppna så man behöver inte klämma så hårt och göra större skada än nödvändigt!

Jag lade på lite Elizabeth Arden 8 Hour cream just bara där jag hade klämt igår innan jag somnade och det ser någorlunda OK ut, på ena stället i alla fall, på andra stället fick jag tydligen inte ut allt så där är det lite mer rött och verkar bli en ny finne... SUCK

Ja ja... vilket lyxproblem eller!?

K

• Earth Angel

Kaya: Fast om jag var du skulle jag inte göra portömning hemma..det kan gå bra t ex nio ggr å sen den nionde gången så klämmer man "fel" så att det blir en ärrbildning som sedan inte försvinner...

• Earth Angel

Och jag missuppfattade din text genom att jag trodde du peelande dig efter att du klämt sönder. Sry :)

• Kaya

usch nej... jag vet att man inte ska... men ibland när man har en finne som är helt "mogen" och man vet att den kommer att ta EVIGHETER på sig att försvinna av sig själv så kan man få för sig att man fortare blir av med såret om man klämmer den...

k

• Earth Angel

Kaya: Hehe, ja, du gör ju som du vill... ;)

Det är nog läkt och fint snart igen ska du se. :)

• Kaya

Hur kommer det sig att tjejerna på salongen kan klämma stenhårt och sticka med nål och grejer och ändå blir det hur fint som helst efteråt och bara pyttesmå sårskorpor t o m där de har använt nål och klämt en jättestor finne?????

K

• Earth Angel

Kaya: En faktor är att man som hudterapeut aldrig klämmer på en finne som är inflammerad. Risken är att man då bara sprider infektionen vidare under huden och gör det hela mycket värre.

+ att vi använder engångsnålar som är helt sterila. Dvs; det kan inte vara bakterier på som förs in i huden.

Och sen lär man sig handlaget efter ett tag; hur långt in man ska sticka och i vilken vinkel osv.

Det man oftast sticker hål på är såkallade milier (små hårda "bollar" av talg och gamla döda hudceller som ligger precis under hudytan, men inte har någon utförsgång som t ex en pormask har). Pormaskar t ex sticker man inte hål på utan dom ångar man på och klämmer ut för hand. Och där gäller också en speciell teknik för att göra så lite skada som möjligt på huden + att man ju inte klämmer med naglar och så som man ofta kan få en benägenhet att göra om man blir lite för ivrig hemma... :)

Sen så öppnas ju porerna mkt mer av ångmaskinerna (vapozonerna) som vi använder än av t ex enbart bad lr dusch som ju oftast är det man har tillgång till hemma; alltså ytterligare en faktor som gör att vi kan göra mindre skada på huden eftersom porerna blir mer öppna på salong.

• Kaya

Earth angel, tack! Det där behövde jag få veta, för fast jag redan visste en del av det så kan jag ibland ändå inte låta bli att tänka, jaha, om man kan få finnarna klämda på salong så kan det ju inte vara så farligt att klämma lite hemma...

K

Svar på tråden Räddning för huden när man har klämt på sina finnar?!