• Anonym (TC)

Destruktiva förhållanden - hur har det yttrat sig för er?

För ca fem månader sedan tog jag mig ut ur ett destruktivt förhållande. Jag har fortfarande mycket känslor som behöver bearbetas, de återkommer hela tiden. Det vore bra att få höra andras historier, andra som har varit i liknande förhållanden.

Jag var tillsammans med en man som "hjärntvättade" mig. Han är oerhört manipulativ och duperar alla i sin omgivning. Jag började att tänka saker om mig själv och andra i min omgivning, saker jag aldrig har tänkt tidigare. Jag fick bl.a. skuldkänslor av att umgås med min familj. Han intalade sig själv och mig att jag var neurotisk. Han kallade mig "nojig" och galen på ett nedlåtande sätt. Han manipulerade terapeuter som vi träffade till att tro att det var jag som överreagerade. På något vis fick jag aldrig fram vad jag kände och tänkte. Jag började t.o.m. själv att tvivla på min uppfattning av händelser.

Han var som desperat efter att få som han ville på vissa områden som var viktiga för honom. Han använde sig av vissa strategier. Bl.a. sa han ja till sådant som jag föreslog - ända fram till den dag som vi planerat inför. Då säger han nej och blir jättearg. Varför hade jag inte tagit upp detta med honom, menade han. Om han inte ville diskutera något med mig blev han iskall och hånfull. Ibland fick man en störtvåg av ord, anklagelser och förveckligar över sig, vilket slutade med att man blev helt förvirrad och gav upp. Han växlade mellan aggressivitet och martyr för att få som han ville. Jag får fortfarande kämpa för att inte gå på hans martyrspel.

P.g.a. att jag hade problem med rygg och bäcken blev han arg på mig när jag rörde mig mycket, exempelvis när jag gick till affären.

Han såg aldrig sin egen roll i vad som hände. Han kunde säga helt iskalla, nedlåtande saker till mig och fattade inte varför jag blev upprörd.

Till slut insåg jag att det var dags att ta mig ut ur förhållandet. Jag insåg att vårt förhållande inte var jämlikt och han var på väg att inta någon slags destrukiv papparoll. Han fick sköta och bestämma det mesta, för jag kunde och orkade inte sätta emot. Jag var så försvagad att jag fortfarande får panik av att konfrontera honom, att hamna i konflikter.

Det konstiga är att jag upplevde vårt förhållande som relativt välfungerande då vi var tillsammans. Men han uppvisade detta beteende mer och mer, ju mer seriöst vårt förhållande blev. Jag misstänker att jag blundade för dessa sidor. Jag visste också vad jag skulle göra för att slippa göra honom otrevlig. Till sist blev det helt enkelt för mycket och jag kom till insikt om vad som hände i vårt förhållande.

Är det någon som känner igen detta beteende på något vis? Hur har det destruktiva yttrat sig i era förhållanden?

• Svar på tråden Destruktiva förhållanden - hur har det yttrat sig för er?
  • Anonym (medsyster)

*kramar om*
    Ja, jag känner igen vissa bitar, men det ligger för nära i tiden för att jag överhuvudtaget ska orka skriva om det...

• Anonym

hej
    jag känner igen väldigt många saker du skriver. min sambo kan oxå vara väldigt manipulativ, han säger och gör saker som är till hans fördel. och skulle jag tycka att han gör fel så får jag alltid höra, det var väll inte så farligt.. och vill jag sedan diskutera saken med honom så går han bara sin väg och tycker att jag är jobbig. att det är jag som gör att vi bråkar och att om jag bara kunde se till hans behov så skulle vi inte ha ng problem.
    vet inte vad jag ska säga för att trösta dig.. utan jag vet hur tufft det kan vara.. men jag tror att i längden så är det jag som går med rak rygg och han ångra hur han har behandlat mig.

• Anonym (Vet)

Jag hinner inte skriva så mycket just nu men länkar till min egen tråd. Läs artikeln, den hjälpte mig att förstå mycket. Du har uppenbarligen blivit utsatt för psykisk misshandel av ditt ex.
    Vägen tillbaka kan vara lång men det blir bättre.
    Ta kontakt med en psykolog eller ring kvinnojouren om du behöver prata och det tror jag att du gör.
    Ta hand om dig och kom ihåg att du är väldigt stark som orkade gå.

Min tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18531989.html

Kvinnojouren
    www.roks.se/start.htm

• Anonym (TC)

Tack för svaren!

Jag har tänkt kontakta KBT-psykolog, men vet inte om jag är redo ännu. Det var så jobbigt att gå till psykolog tillsammans med min ex-sambo, att bli misstrodd.

Vet: Läste artikeln, det var mycket som stämde in. Dock var han snäll oftast, men som när det kom till vissa områden dök dessa destruktiva sidor upp.

Anonym: Så hänsynslöst av din sambo. Han kommer säkert att ångra sig - om han förstår vad han har gjort. Det gjorde inte mitt ex... Hoppas att du har det bra, trots din sambos beteende!

Medsyster: *Kramar tillbaks* Det låter som om du har haft det jättejobbigt. Hoppas att det snart blir bättre

• Emseremsan

hej.. jag har precis tagit mig ur ett sådant förhållande så om du vill prata så maila gärna mig här på FL!

kram

• Anonym (ja me)

Jag har också varit med om detta... Har inte varit iväg och pratat ännu men jag vet att jag måste en dag för att komma vidare. Även om jag vet att allt är fel som han gjort så tär det på en ngt enormt..snyft

Svar på tråden Destruktiva förhållanden - hur har det yttrat sig för er?