• Anonym (strandsatt)

Köra trots indraget körkort?

För några dagar sedan åkte jag fast i polisens hastighetskontroll (36 km för fort) och blev av med körkortet i en månad. Har inga tidigare anmärkningar eller liknande.
    Nu är det så att jag bor på en isolerad gård och är helt handlingsförlamad av detta, kan inte arbeta, handla mm. Polisen nämnde att om jag skulle köra ändå under denna period skulle det räknas som en grov förseelse. Är det någon som vet vad det innebär och vad det är för straff för sådant? Min enda chans att komma till och från hemmet är att köra någon mil på lantliga vägar för att komma till allmäna kommunikationer...

• Svar på tråden Köra trots indraget körkort?
  • Moster Annicka

Det skulle nog innebära stor böter och indraget körkort längre än en månad. Att tänka på är att blir du av med körkortet längre än ett år så måste du ta om det hela. Alltså skriva teori, köra halka och köra upp.

Jag förstår ditt dilemma men frågan är om det är värt att chansa.

• Camomile

Olovlig körning får du väl 600kr i böter för tror jag..
    Jag känner en kille som körde i flera år, trots att han inte hade körkort alls. Han resonerade som så att man blir ju inte stoppad så ofta, och 600kr i böter nån gång då och då är billigare än att ta körkort. Nu är ju kanske inte det att rekommendera...

• Fiffis

Du kanske skulle tänkt på det innan du körde för fort!
    Förmodligen blir du väl av med kökortet ännu längre tid.

• Poffan

Har för mig att man tom. kan få fängelse för olovlig körning, men då är det nog vid upprepade gånger.

Kör du och polisen kommer på dig så kommer du nog att bli av med körkortet längre och ev få ta om det efter perioden. Du hade iaf väldig tur att du bara blir av me lappen i en månad, har en kompis som oxå kört 30 för fort och h*n vart av med den i 6 mån.

Kan du inte fixa en moppe och leva på i en månad?

• Anonym (min sambo)

min sambo körde förfort fort för ett år sen vart av med körkortet i en månad... han körde bil under den månaden och polisen stoppade honom igen!!!

efter dom och beslut så vart han av med det i ytterligare 6 mån så nu e det jag som bara har körkort och han få titta på sitt i slutet av sommaren i gen :(

så tänk dig för innan du sätter dig i bilen utan körkort.

Jag tycker också att du ska skaffa dig en moped
    det blir billigare i längen.

• SandvikenMamma

Ja, man får naturligtvis ta konsekvenserna av sitt handlande, och det gäller ju TS också. Blir du tagen igen så blir du av med kortet under en längre tid och får ännu svårare att ta dig någonstans...

• Anonym (!)

Om du kör med indraget körkort KAN du förlora körkorten, dvs du får ta om det. Inte så roligt.

• Mia m Rasmus

Sätt dig inte i bilen om du vill ha tillbaka ditt körkort om 1 månad. Har du ingen granne eller sambo som kan ställa upp o skjutsa eller samåka med?

• Axels och Annies mamma

Kosnekvenserna skulle du som sagt tänkt på innan, men olovlig körning blir förseelsen om du kör utan körkort och du lär få körkortet indraget bra mycket längre och kanske även tvingas göra en ny uppkörning och teoriprov.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Anonym (strandsatt)

Tack för svaren! Låter som om man inte ska ta risken... Moppe är ju faktiskt en bra idé så här på våren!

• Anonym

Det skulle bli grov olovlig körning om du körde utan KK.

• timberhochmandie

Det är bara att läsa i lagen. "Har någon tidigare innehaft körkort som blivit återkallat ... må dömas till fängelse i högst sex månader." Trafkibrottslagaen 3§.

Svar på tråden Köra trots indraget körkort?