• Plopp1

Bilstol till volvo

Upptäckte att vår volvo har på tok för korta bälten så vi köpte oss Acta Graco babyskydd med bas. Bra, tänkte vi! Men sen sitter INTE alls som den ska. Iaf sitter inte sonen bekvämt i den. Vi trixar och fixar med den förjämnan för att det ska bli någorlunda bra.

Nu tänkte vi går över till en vanlig bilstol. Han är nu 6 månader, väger 8.5 kg och är runt 65 cm lång.

Var för nån dag sen och tittade i en barntillbehörsaffär på bilstolar men dom hade bara nån stol där man skulle ha nåt isofix-band i sätet och det har inte vi.

Det måste ju finnas fler med samma problem dvs korta bälten, nersuttna säten (babyskyddet får fel vinklig pga detta) och inga isofix-band. Vilka bilstolar har ni?
    Vi vet ju inte hur länge vi har kvar volvon men risken/chansen är väl att vi har den ett tag till.

• Svar på tråden Bilstol till volvo
  • fanny20

Vi har också en volvo och hade samma problem så vi köpte volvos bilbarnstol. Och skulle ni byta bil så är det väl inte helt omöjligt att den passar i en annan bil också.

• Plopp1

Har funderat på det. Men läste sen här att volvos bilstolar bara ska vara i volvobilar. Ska självklart kolla upp detta på annat tillförlitligt håll också.
    Vill helst ha stolen i framsätet för jag trivs inte med att ha han där bak. Med tiden måste han ju flytta bak men ett tag till fram vill jag ha han!

Är volvos egen stol lätt att flytta? Tänkte mest för vi brukar flytta bak babyskyddet när både jag och sambon är med så kan en hoppa bak och underhålla sonen då han inte är allt för glad för att åka bil.

• fanny20

Vet inte, vi har inte flyttat den. Vi har den alltid sitter fram. Men tror det blir en vanesak också.
    Jag har inte hört nått om att de bara ska vara i volvo bilar men de kanske passar bäst i volvo.

• Oui

Som jag fattat det gäller det där med korta bälten bara när man använder babyskydd eftersom bältet skall runt hela stolen. På nästa bilstol sätter man bältet på annat sätt. Jag har dock inte testat själv...

Ring till NTF och fråga vad de rekommenderar till er bil. Det gjorde jag. Vi har en v50 och han på NTF tyckte att i framsätet var maxicosi mobi bäst för oss. Nu vill vi hellre ha stolen i baksätet och då tyckte han besafe izi eller brio zento.

Skall ni flytta den ofta borde ni tänka på monteringen.

• milimina

japp bältet sitter helt annorlunda på bilstolen jämfört med babyskyddet, så det gör inte så mkt att det är korta bälten då.

vi har en v40 själva och fick med nöd och näppe in maxicosin fram innan vi köpte bas (cabrio fix + easybase). vi har nu just köpt en bilstol av samma märke (mobi) men den sätter man bara bältet lite i fram och sen sitter den med stödben och egna bälten i stolsramen, så det gör inte så mkt att det är "volvo-längd" på bilens egna bälte då.

jag vill ha sonen fram tills han är tillräckligt stor att kommunicera och bli lugnad av att man pratar med honom. än är han för liten så när han blir ledsen är det hålla handen som hjälper och det kan man ju inte om han sitter bak.

ncss in progress...
  • jeeri74

Britax säger att deras stolar ska funka i volvo (och andra bilar med korta bälten). Vi har en two-way och det är inga problem (dock får man sätta bältet i den alternativa faststättningen som vi tycker är bättre ändå).
    I vår andra bil har vi en brio (kommer ej ihåg vad den heter) och den funkar bra i volvon också.

Bäst är ju att fråga när ni köper stolen, och prova.

• Axels och Annies mamma

Vi har en V70 och vi har en Maxi Cosi Mobi till Axel, det har aldrig varit några problem med att sätta fast den, vi hade den först fram och nu förtiden bak.
    När man inte har babyskyddet längre spelar ju rollen på bilbältets längd inte så stor roll.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • minasöner

Vi har en volvo v70 och en Volvo 855. Vi har en akta Duoflex XTP och den passar bra. Och vi frågadepå affären om vilka som passar till volvos bilar. Och vi fick svaret där att alla stolar passar eftersom dom nu är anpassade även för bilar med korta bälten. i instruktionsbokne så finns det två olika fastsättningar för stolen. En för korta och en för långa bälten. och i våra bilar så funkar även fastsättningen för korta bälten.

• Plopp1

Tackar så mkt för alla svar!!

Trodde nästan att det mest var babyskydden som var krångla pga korta bälten och jag hade tydligen rätt.

Då sak vi kolla upp det här lite närmre, hoppas att vi snart kan köpa oss en ny bilstol.

Svar på tråden Bilstol till volvo