• stress

saab 9-5 och service?

När ska de in på service? Finns det ingen servicebok till den utan bara enskilda papper? Någon som vet?

• Svar på tråden saab 9-5 och service?
  • LRX

Har den färddator så brukar den säga till på displayen när det är dags för service.

• stress

LRX: Jo det förstod jag också, men jag skulle vilja veta när det är dax. På volvo så står det ju i boken, samt om det är en stor eller vanlig service.

• Liloot

Det måste väl finnas en servicebok? Det ska det väl finnas till alla bilar?

Thea 060514
  • Emmies mamma

Jag har också kunnat läsa mej till det i serviceboken på de 9-5:or vi har haft. Vilken serviceintervall du har beror på motor tror jag. Bensinbilarna vi haft har vi haft på service var 3000:e mil. BioPower (etanol) servar vi var 1500:e mil. Men det där vet dom ju verkstan så det är ju bara att ringa dit.

200 mil innan milgränsen talar färddatorn om att det är dags för service men det dröjer ibland innan man får tid på verkstan så se till att vara ute i god tid! Kan få tråkiga konsekvenser om man servar bilen för sent...

• stress

Det jag funderar över är att den inte finns någon servicebok utan alla enskilda servicepapper och utdrag från verkstäderna. Det kan ju inte vara normalt?

• Dofilus

Stress: Det finns ingen servicebok. Färddatorn varnar innan det är dags för service.

• Lila

Vår sercicebok blev stulen när vi hade inbrott i bilen (med alla servicekvitton i!... dummd, dumma tjuvar )

Vi beställde en ny hos Saab. Jag minns inte om det var hos lokala saab handlaren eller centralt och vad/om det kostade något.

Våd diesel ska servas i 1500 mils intervaller men det är ju olika vad som ska göras varje gång, därför är det bra att ha en servicebok.

• stress

Dofilus: Finns det så man kan kolla att man har alla papper? MIn bil har gått 13500 och jag är inte riktigt säker på att alla papper är med.
    Jag vill veta när den skulle vara inne på service så jag kan dubbelkolla att jag har allt.
    Detta blev krångligare än vad det var tänkt

• Lila

Dofilus: Vår färddator varnar men vi har ändå servicebok.

• Dofilus

Lila: Ja vissa har det andra inte. Men serviceboken behövs inte eftersom all info om service finns lagrad i bilens dator.

Stress: Om din bil har gått 13 500 så ska den nog servas vid 15 000. Tror det är 11 000 (stora servicen = dyr), 13 000, 15 000, 17 000 osv. Min hade precis gjort 19 000-mila när jag köpte den (men den hade bara gått 18500).

Svar på tråden saab 9-5 och service?