• Angelica77

Undvika laktos - Vad kan man käka för godis då??

Försöker undvika mjölkprodukter då jag vill kolla om laktosen kan vara orsak till min onda och uppspända mage så gott som dagligen.
    Då jag är en liten godisråtta på kvällarna och då helst CHOKLAD så undrar jag om livet är slut nu eller om det går att få tag på nån laktosfri choklad eller annat gott godis som ni laktosintolleranta köper istället.

Tips please!!!!

• Svar på tråden Undvika laktos - Vad kan man käka för godis då??
  • Pokergirl

Gelegodis funkar bra. Annars finns det lactrase på apoteket, dom kapslarna gör att man kan äta saker med laktos i när det kniper!

• 4barnsMom

Min dotter får allt gelegodis och div annat som inte har mjölk.. Hon får ävan äta mörk choklad... Eller med kapslar..

Stolt Mamma till Samuel Juli-97 Elin Feb-00 Elias Mars -06
  • Skogshallon

Finns väl laktosfri choklad, kommer dock inte ihåg vad den heter.
    Skulle inte rekommendera att ta lactrasetabletter enbart för att äta godis, utan mer då man äter en måltid eller liknande.
    Annars är det bara till att läsa sig fram på innehållsförteckningarna, ev. prova sig fram för att se vad man klarar av att äta, oftast är det ju så att man kan äta en viss mängd innehållande laktos innan man känner av något.

• Angelica77

Aha, så dom där tabletterna på apoteket...är dom receptfria??? Vet att man kanske inte borde exprimentera med detta själv men jag känner av med en gång nu när jag äter eller dricker mjölkprodukter så förmodligen är det så att magen inte tål det. Är aldrig dålig i magen utan bara ont och spänd samt svullen så jag ser gravid ut. Det är över lag den övre magen som svullnar....

Det är ju himla bra om mörk choklad funkar då jag är lite inställd på det numera. Älskar ju mina chokladbitar på kvällen. Unnar mig gärna det trots ett lite gnagande dåligt samvete

• Skogshallon

Ja, de är tabletterna är receptfria. Dock väldigt dyra.
    Har du pratat med någon läkare om ev. laktosintolerans? Jag fick rådet att helt avstå laktos i två veckor (gissa hur lätt det var att få vända och frida på varenda matprodukt för att läsa innehållsförteckningen, är ju mer än man tror som innehåller laktos) och sedan efter de två veckorna "svulla" i mat innehållande laktos och blev jag då dålig i samband med det så berodde det på laktosen.  

• AER73

De kan även testa om du är laktosintollerant genom att du får dricka koncentrear laktos och sedan mäter dom lakotoshalten i blodet med jämna mellanrum i ca 1 timmme. Om inte tarmarna kan kan ta upp laktoset så går det ut i blodet.
    Så fick jag laktosintollerans konstaterat.

Hoppas du har hittat till den laktosfria mjölkdisken där finns de flesta mjölkprodukter laktosfria (man har tagit bort laktosen) och dessa produkter smakar lika bra som vanliga.
    (Om det är lakosen som är boven och inte mjölkproteinet)

• jmmm

Kung markatta har ett "stor" sortiment av ekologisk choklad som är mjölkfri. jätte god. Jag har provat den mörka men finns apelsin, mint, chili o nån till. Maxi butiker brukar ha den annars kan du bställa via allergimat.com

• Skogshallon

Måste bara få påpeka att Valios laktosfria produkter smakar bäst!

Det allra, allra bästa är nog att få laktosintoleransen konstaterat på så sätt som AER73 fick, dock gjorde jag den andra varianten eftersom jag var såpass stickrädd (klarade inte ens av stick i fingret just då) så jag fick göra en "specialare".

Svar på tråden Undvika laktos - Vad kan man käka för godis då??