• Ginko

När lyssna på hjärtljud?

Hej!
    Jag var på inskrivning hor min bm igår och jag frågade vilken i vilken vecka man lyssnar till hjärtljuden. Hon svarade då att de inte lyssnar på hjärtljuden efter v 20-någonting (tror det var 24!! SENT!?) pga att det kan vara svårt att höra bebbens hjärta ibland vilket kan oroa i onödan.

Jag tycker att det är väldigt sent! Vad har ni för erfarenheter av att lyssna till hjärtljuden? Är det möjligt att lyssna själv med steteoskop, från vilken v i så fall?

Tack och hej!

• Svar på tråden När lyssna på hjärtljud?
  • KnutRut

Din BM har rätt...
    Jag gjorde det i vecka 24 för att hon sa att det kan vara väldigt svårt att höra hjärtljuden tidigt och om man inte hör dom så oroar man sig....

Stetoskop är svårt att höra i tidigt...
    Man kan ju börja höra i stetoskop runt vecka 29...
    Jag kollade vecka 29 och fick verkligen anstränga mig för att höra genom stetoskop....
    Men till slut hittade jag hjärtljudet....Härligt!!!

• Lilla Pilla

min barnmorska lyssnade på hjärtljuden i onsdag då var jag v 19+5 det slog med 135slag/min. men det verkar som att man normalt lyssnar på hjärtljuden kring v 14..ska dit nästa gång i v 25-26 nått o då gör det de, var bara på rutinkoll i onsdags, vilket många tyckte var konstigt redan då?! mEN VAD VET JA, GJORT ÄR DET IF!

• Smilie

Jag gjorde det förra vecka i vecka 17, men det var för att jag själv ville det ,annars skulle det gjorts i vecka 20 :)
    Dte var lite bökigt men vi hittade det lilla hjärtat till slut 150 slag var det

• Zarah

Jag har lyssnat på mina barns hjärtljud idag v.13+4, dom hördes utmärkt trots att barnnmorskan trodde att det skulle bli svårt att urskilja två hjärtljud, men det gick utmärkt. Hjärtljuden låg på 153 och 151 slag. Där jag bor lyssnar alla på hjärtljuden i ca v.15.

• Aurora

hos mitt mvc börjar dom lyssna redan i vecka 13...vilket jag tycker är alldeles för tidigt och oroar bara om man inget hör..

• Jossan

här lyssnar dem i v 15

kram J

• Ullet

Jag har inte fått höra hjärtslagen än. Är i v19. Men jag hoppas att jag får göra det nästa gång jag ska till BM, i v25.

• Anni

Jag fick höra i fredags för förtsa gången. Var då i v21+0 så visst kan det kännas lite sent.
    Nu känner jag av min skrutt flera gånger perdag så orolig är jag inte

• Förstagången

Jag fick höra bebbes hjärtljud på inskrivningen i vecka 10 *tjoff tjoff*

• Ginko

Hej och tack för era svar!
    Är förvånad över hur olika det ser ut i vårt avlånga land. Lite märkligt för jag antar att all mödrahälsovård går under samma riktlinjer.

Vad roligt det måste vara att höra bebbens hjärta slå! Jag har visserligen nyligen gjort ett vul och sett det picka och det var härligt!

Måste oxå vara skönt när man känner sparkar. Kan ha mer koll på att bebben mår bra gissar jag.

Kram

• född 75

Hej jag har lyssnat på hjärtljuden i dag det var häftigt!Han var väldigt vild sa barnmorskan och han sparkade väldigt!

• Zmulan

Jag fick höra på inskrivningen i v.13, men då visste jag att min moderkaka låg i bakkant.

• gabbsan

Vi fick höra på inskrivningen var i v 12+ det hördes jätte bra tydligt. super häftigt.

• Knytets mamma

Standard är att man börjar lyssna på fosterljud i mitten av graviditeten, så det är inget ovanligt eller sent att BM väntar med det.
    Det har ibland varit svårt att höra fosterljud tidigare vilket istället då har resulterat i onödig oro för den blivande mamman.

• LillaJag

Vi lyssnade i v19, och det har inte varit under 152 någon gång... Har lyssnat närmare 10gånger pga akupunktur. Då lyssnar man både före och efter...

Svar på tråden När lyssna på hjärtljud?