• N3D

hur tvätta nya bebiskläder?

har hört att man ska tvätta sina nya bebiskläder innan man anväder de för första gången.
    hur många gånger måste man göra det?
    vilket tvättmedel ska man använda?
    och ska man tvätta för hand eller kan man köra de i maskin?
    tacksam för alla tips :)

• Svar på tråden hur tvätta nya bebiskläder?
  • minängel

En gång räcker.
    Ett som är märkt med sensitive, det samma gäller sköljmedlet.
    I maskin

Så har jag gjort.

• Krillan

alltid fräscht att tvätta alla barnkläder och få bort damm och allt från affären, man vet ju inte heller hur många som har rört kläderna. Tvätta enligt tvättrådet, en gång med ett skonsamt tvättmedel utan parfym
    lycka till

• Vårsolen

jag tvättar med oparfymerade flytande tvättmedel och använder inte sköljmedel, bortsett från 2 fleccefiltar som blir så statiska annars, sköljmedlet som jag då använder är också parymfritt.jag har tvättat kläderna 1gång

• Idun

Det är nog för att du ska få bort eventuella kemikalier, så en tvätt i maskin med ett tvättmedel som är märkt med astma och allergiförbundets märke räcker. Tycker också att det är bra att tvätta för att man ser om kläderna krymper. Annars riskerar man att vänta på att barnet ska växa i kläderna och sen efter första tvätten är de plötsligt mycket mindre.

• N3D

glömde fråga hur många grader man ska köra tvätten på ?

• Daniels brud

Vet inte om det stämmer men läste här nåfonstans att någon tvättade kläderna utan varken tvätt eller sköljmedel utan bara i maskin i 40 grader så fick man bort det "värsta" men slapp alla ev rester av tvättmedelet.
    Men jag vet inte om det stämmer...nån som hört det med?

• N3D

Det låter ganska logiskt...
    ngn som vet om det stämmer ?

• MammaAnnaPanna

gradtalet hittar du på varje klädesplagg. oftats är det 40 grader som gäller. men ibland 30 eller tom 60 beroende på av det är för kläder.

* BF 8 Juni 2007 *
  • Pumpkin79

Det går bra här i alla fall med oparfymerat! Jag kör nya kläder i 40 grader om det inte är nåt special (kolla märkningen). De flesta barnkläder går att tvätta i 60 men det är ju onödigt om det inte är nerbajsat. Däremot kan jag tipsa om att köpa Vanish oxygel till rekordbajsningar på ljusa kläder (man kan förbehandla direkt på fläcken, blötlägga eller köra en boll i maskinen eller alla tre om det är jätteskitigt). Funkar jättebra, aldrig blekgula spår efter en olycka och lillskruttan verkar inte reagera på medlet heller (det är ju inte så ofta man behöver)

• Nyfiken07

Jag tvättade alla nya bebis saker i 30 grader snabbtvätt,,, bara för att dom inte skulle lukta affär... vill att dom ska lukta som allt annat hemma...och för att dom skulle bli lite mjukare. å det funkade hur bra som hällst...

• lillvilda

jag har tvättat dom på rätt låg temp, sån snabbtvätt och med familjen vanliga tvättmedel, fast vi kör å andra sidan alltid med oparfymerat, sensitive.

Svar på tråden hur tvätta nya bebiskläder?