• Annica med A 03 och L 05

Uppsala! Akut hjälp om förskolor!

Hjälp! Vi ska flytta till Uppsala i höst och måste ställa oss i barnomsorgskön redan nästa vecka för att ha chans att få plats i augusti. Men vi har ingen adress eller kontrakt, och vet alltså inte riktigt var vi kommer att bo. Vi har visning av vårt hus nästa söndag (i Sthlm) och tänker köpa lägenhet i Uppsala därefter, helst rätt centralt, eller Luthagen/Fålhagen/Höganäs eller liknande. Vi har bott i Uppsala tidigare, men det var innan barnen kom, och inga av våra bekanta har barn på något så "centralt" dagis.

Jag behöver alltså akut hjälp! På Uppsalas hemsida finns beskrivningar av alla förskolor, men det är så svårt att bara plocka några typ som en tipsrad. :) Vi får visserligen ändra i ansökan när vi vet var vi ska bo, men om NI skulle tipsa om bra förskolor i Centrala stan, Luthagen och Fålhagen, vilka skulle det vara?

Våra tjejer fyller 4 år i juni respektive 2 år i oktober.

Annica

• Svar på tråden Uppsala! Akut hjälp om förskolor!
  • Joverix

Jag jobbar själv på en förskola i Luthagen. Jag har enbart hört positiva saker om samtliga förskolor i Luthagen från såväl föräldrar såsom personal.

• Upptagen

Nu vet jag inte hur det är nu, men jag gick på bolandsdagiset bredvid bolandsskolan (mest barn från fålhagen som gick där när jag var liten.). Trevligt dagis med en liten skog på baksidan och jag trivdes jättebra där.

Det ser kanske inte så trevligt ut eftersom det ligger i närheten av ett industriområde, men som sagt, en mindre skog i anslutning till dagiset och nära till aktiviteter trots läget. Värt att titta på iaf om ni ska bosätta er i fålhagen.

• Comedia

I stort sett alla förskolor i centrala staden har bra rykte har jag uppfattat det som. Har själv barn här och kompisars barn runt omkring. Själv bor jag i en fyra i Fålhagen som ska säljas, ni som säljer i Stockholm har väl råd att betala ett fett överpris för våran lägenhet?!?!

• Comedia

Jag har kompisar med barn på Boland, det är visst fortfarande jättebra.

• Upptagen

comedia: Låter bra det, jag stormtrivdes där som liten.

• anilova

Nu är ju ert barn så stort att ni borde få plats där ni vill, men när vi sökte för ett och ett halvt år sedan så var det en del som diskuterade att man kunde söka ett av slussdagisen för att sedan ha en större chans att komma in på sitt "favoritdagis". Vi sökte vårt nuvarande dagis, men kom inte in för att det var så ont om plats i februari -06, men det slussdagis som vi hamnade på var helt superbt! Jag har bara hört gott om andra slussdagis också, så om ni inte vet var ni hamnar kanske det kan vara ett alternativ?

Och annars kan jag bara säga att administrationen av dagisplatserna i Luthagen verkar skötas väldigt bra.

Comedia! VA? 4.a i Luthagen! Tell me more! Säg att ni har låg månadskostnad och att den är på minst 90 kvadrat och med fin innergård. :) Hm, överpris, you wish! ;) Men jag är helt klart intresserad!

Tack alla för svaren! Vi satte ihop en lista igår och valde Gunnars förskola, Gudrun förskola (båda nära stationen, maken ska pendla till Kista och som sagt vet vi ju inte än var vi ska bo) och så Kims förskola i Luthagen och Peterlunds i Fålhagen. Verkar det som en OK tipsrad? ;)

• Comedia

Fyra i FÅLhagen. Låg avgift, stamrenoveras om två veckor, stor innergård med lekplats och stor gräsmatta. Fast för tillfället är det fullt med byggbarracker... Är på 94 kvadrat. Inglasad balkong. Ful gammal spis. Ett badrum och en toalett. Stor klädkammare. Granne med Petterslunds förskola!

Helt perfekt för er!

Comedia: Vi köper! ;) Nej, men allvarligt talat - jätteintressant! (förutom ful gammal spis, hehe). Ligger den ute än? När ska ni har visning? Vad har ni tänkt att begära? Mejla mig gärna på pankan74@hotmail.com

• Jambosana

Peterslund är väl inte helt uppdaterade när det gäller att se barnet som en individ. Mycket att pojkar ska vara i snickarverkstaden och flickorna hjälpa till och leka i dockhörnan. Men fråga om det och tjata lite om det, så kanske de ändrar sig...

Annars är Hemmings och Kims fsk i Luthagen bra.
    I höganäs är Höganäs och Boltulvs fsk erkänt bra sen årtionden tillbaka.

• Axxa

*skratt* Jag gick på Peterslund när jag var liten... kan tänka mig att de kör samma verksamhet nu som då.... ganska konservativt... men jag trivdes där vad jag kommer ihåg. Vi la pärlplattor, sjöng en bonde i vår by, gjorde garnbollar och hade gymnastik. Det är ungefär vad jag kommer ihåg ;)

Svar på tråden Uppsala! Akut hjälp om förskolor!