Vad är det för skillnad på Mandariner och Clementiner?
...har aldrig förstått det...
Någon som kan upplysa mig?
...har aldrig förstått det...
Någon som kan upplysa mig?
jag undrar samma sak. haha
Undrar jag med...
men de smakar ju olika.
eller vad vill ni ha för skillnader?
Håhåhååå...det finns fler oupplysta på detta området alltså.
Skönt, då slipper jag skämmas över min okunskap!
kan det bero på vart de växet ,vad de heter?
Mandarin (Citrus reticulata) mandaringruppen, en äldre synonym var (Citrus deliciosa) är en sötaktig mindre typ av citrusfrukt som är populär som mellanmål eller godis. Mandariner har i allmänhet kärnor, men clementinen är en framtagen variant av mandariner som saknar kärnor. Beroende på källa påstås frukten ursprungligen komma från antingen Mauritius eller Kina. Mandariner slutade importeras till Sverige för 30 år sedan men blandas fortfarande ofta ihop med satsumor och clementiner.
Namnet kommer troligen från färgen på de traditionella orange dräkterna som bars av de kinesiska ämbetsmännen som kallades mandariner.
Tror att:
Mandarinen är större med "pösigare" skal. Den har kärnor och är mindre söt.
Clementinen är oftast lite hårdare och mycket söt.
Clementinen är min favorit
Aaah...
TACK, Blackangel, för utförlig information!
Det verkar vara en hel vetenskap det där...
Vassego! Sökte på goggle. Visste inte riktigt själv skillnaden.
Men äter jag mandariner så är de på burk och är söta, men clementiner skalar man, och de är godast runt jul..
Ibland står det Småcitrus i affärerna...
Det borde alltså vara clementiner (eller kanske satsumor? ), då mandariner inte importeras längre...
Satsumas då? Tror att de var dem jag syftade på tidigare med "pösigare skal". Trodde de var mandariner?
Vad är en tangerine då?
ne men ja tycker mandarriner är söta o goa o clementiner är ltie sura.
itne alls så gott
Fast satsumas är inte heller en riktig clementin, utan en art tror jag som är släkt med mandarin.
Det ÄR verkligen en hel vetenskap detta med citrusfrukter!
nu har jag slagit upp det... för det är en intressant fråga =) ok, redo?
Clementin är en korsning mellan mandarin och pomerans. Lätt att skala och oftast kärnfri, därför har den konkurrerat ut mandarinen som vi inte längre importerar.
Satsuma härstammar från den japanska provinsen Satsuma och är den tidigaste av småcitrusen. Mild och sötsyrlig i smak och kärnfri.
scilent E
Vad bra, nu förstår jag
Tack, Scilent E, för att du tog dig tid!
Det finns fler... Det som i butikerna slarvigt brukar säljas som clementiner eller mandariner är ofta tex Satsumas eller Clauselinas.
Här kan man läsa mer! www.fruktogront.se/modules/produkter/&mp=2&sp=5