• Tipptopp

a-kassa och försäkringskassan, vad är skillnaden ?

Har en fråga, konstig kanske men jag funderar...

Man betalar ju fackavgift och A-kassa avgift räknat på inkomsten, men det är väl om man blir arbetslös som a-kassan går in ?
    Om man skall vara mammaledig är det väl försäkringskassan som betalar ut pengar ?
    Och har facket och försäkringskassan något samarbete ? Eller hur kan försäkringskassan veta att man säger rätt uppgift om vad man har i lön ?
    Konstigt förklarat kanske, hoppas nån förstår och kan förklara för mig hur det fungerar.
    Jag har nämligen aldrig varit sjuk och hemma mer än ett par dar, ... Heller aldrig mammaledig, ...

Snälla hjälp

kram tipptopp

• Svar på tråden a-kassa och försäkringskassan, vad är skillnaden ?
  • Tigris

Du har helt rätt i att det är Försäkringskassan som bet din föräldraledighet. Vad jag vet har de inget samarbete med A-kassan. Ett tips är att tidigt kolla upp alla regler och gå på en info-träff hos FK. Lycka till!

• Saga09

Du kan även läsa regler m.m. om föräldraledighet på www.fk.se om du vill ta reda på lite mer själv först.

Jag tror försäkringskassan kontaktar arbetsförmedlingen för att styrka att du varit inskriven som arbetssökande. Om du varit anmäld hos arbetsförmedlingen direkt från det du blev arbetslös beräknar försäkringskassan din "sjukpenninggrundande inkomst" (som också är den inkomst som föräldrapenningen grundas på) utifrån den inkomst du hade innan du blev arbetslös, alltså inte grundat på A-kassan. (finns säkert en massa detaljregler och undantag från detta som din försäkringskassa kan svara på.)

Hoppas det var till hjälp!

• Rose77

Man får ett papper ifrån fk där du ska fylla i din inkomst sedan ska du be din arbetgivare att skriva under att det stämmer.

• Tipptopp

Saga09, jag är inte arbetslös och kommer inte att vara när jag skall vara mammaledig, -inte som det ser ut nu i alla fall =)
    Men jag betalar fackavgift och a-kassaavgift beräknat på min inkomst, men utöver min månadslön har jag en extra lön som jag ej räknat med på det jag betalar in, . Jag vill ju räkna med hela beloppet när jag ska vara mammaledig, =)

• TANKGIRL

Det finns nåt som heter skattemyndigheten å de håller koll på vad du tjänar varje år, har du aldrig deklarerat??

• Tipptopp

Man behöver inte alltid räkna med extra bonuslöner på fackavgiften, klart jag deklarerar !

Svar på tråden a-kassa och försäkringskassan, vad är skillnaden ?