• Prinsessans Dagbok

Farligt med grönt te?

Kaffe undviker jag i största mån, men grönt te med citron slinker ner och det ska ju vara hälsosamt. men idag fick jag höra av en tjej att det är farligt. Har med fostervattnet att göra? Har aldrig hört det förr, och jag vet ju att vissa bara pratar om sådant de ej vet. Men likväl blir man fundersam. Så kan jag fortsätta med mina 2-3 koppar om dagen eller vad tror ni?

• Svar på tråden Farligt med grönt te?
  • Aleakim

halloj.. ja du.. om det är coffeinet du oroar dig för gällande kaffe så bör du undvika te oxå..

• mooon

Grönt te kan hämma upptaget av folsyra som gravida behöver.

• AnneSophie

Nej, det är inte farligt. Grönt te är samma sak som svart te, enda skillnaden är att det svarta har fermenterats och att det därför har en högre koffeinhalt.
    Du kan fortsätta med ditt fräna te, och för att se till att du inte får i dig mer koffein än vad som rekommenderas så följ Livsmedelsverkets rekommendationer om max tre koppar te och/eller kaffe per dag.

• Prinsessans Dagbok

Tack alla! Så jag kan lika gärna dricka kaffe som grönt te om man ser till koffeinet? Trodde grönt te var koffeinfritt. Alltid lär man sig något nytt :)

• AnneSophie
    Prinsessans Dagbok skrev 2007-03-22 18:57:38 följande:
    Tack alla! Så jag kan lika gärna dricka kaffe som grönt te om man ser till koffeinet? Trodde grönt te var koffeinfritt. Alltid lär man sig något nytt :)
    Jag tror personligen att te alltid är bättre än kaffe, men du får dricka både kaffe och te under graviditet om du vill. Det enda som rekommenderas är ju just att man håller sig till max tre koppar.
  • Marsfisken

Om det är koffeinet du vill slippa ska du väl dricka rött te, eller?!

• Sencha

Så här står det i Mersmak nr 8 2005:

Människor som regelbundet dricker grönt te drabbas inte lika ofta av cancer i mage, matstrupe, lungor, bröst och prostata. Detta enligt brittiska, japanska och spanska forskare. Grönt te innehåller ett speciellt ämne som blockerar ett enzym som är essentiellt för tumörcellers tillväxt. MEN, när detta enzym blockeras sänks också halten av folsyra, vilket i sin tur ökar risken för fosterskador. Källa: Fri köpenskap.

Jag har läst detta även på andra ställen (men hittar inte källorna nu).

Så min rekommendation är nog faktiskt att försöka hålla sig till svart te.

• Bella Bus

Jag dricker grönt te, har kollat Livsmedelsverket som rekommenderar att man håller sig under 4 koppar OCH frågat både läkare o barnmorska som säger detsamma. Så jag dricker mitt morgonte varje dag utan att oroas

• Bella Bus

Å te innehåller mindre koffein än kaffe, så dricker du kaffe ska du dricka mindre än om du dricker te.

• numbernine

Jag arbetar med provningar. Alltifrån vin till te. Under mina studieår eller år som provningsledare har jag aldrig hört talas om nåt sådant som att grönt te skulle vara skadligt för fostret. De innehåller dessutom väldigt mycket mindre koffein än kaffe så det går ju att dricka oftare. Enda skillnaden från svart te är att de inte fermeteras. Mycket av enzymerna försvinner även vid torkningen.
    Dricker själv mycker grönt te.

Svar på tråden Farligt med grönt te?