• musses matte

Någon som har barn med Dyskalkyli?

Hej någon här ute som har barn med Dyskalkyli eller vuxen med det?
    Misstänker att min 10 åring har det,jättesvårt med siffror även de enklaste 4+3 är 7 men 3+4 har han ingen aning om,räknar på fingrarna.
    Kockan är obefintlig,att barnprogrammen börjar klockan 6 vet han men att klockan är 18.00 har aningen aning om trots att jag sagt det hur många ggr som helst.
    Har tvåans mattebok och den är svår,så mkt jobb för ett så litet resultat gör både han och mig så ledsen,han gissar tils det är rätt och då pratar vi om alla tal under 10.
    I skolan tycker dom han är lat och bara drömmer,tacka fan för det han förstår ju inte
    Läsningen har hjälpligt kommit igång.
    Han har kompisar och är en glad kille,men sover dåligt och har ont i huvudet vareviga dag innan skolan.
    Någon därute som har lite egen erfarenhet,visst kan jag googla men jag vill veta hur det verkligen var för er och hur man kan stötta sitt barn i detta!
    Nettan

• Svar på tråden Någon som har barn med Dyskalkyli?
  • maddis72

Har inget barn med det problemet men måste ändå säga att jag tycker skolan agerande är underligt. Idag känns det som om man borde ha fått till sig såpass mkt information att man som skolpersonal inte nonchalerar en sån sak. Fashinerande om det är den enda anledningen de kan komma på att han har det knöligt med siffror.
    Har du pratat med någon i skolan om dina egna tankar kring det?

• nybliven lappjänta

jag har haft en styvdotter med samma problematik å hon är 16 idag.
    nu först börjar dom prata om att hon ev har en diagnos som är den motsatta av adhd.
    alla symtom som har med adhd fast åt helt motsatt håll.
    hon var väldigt långsam istället för överaktiv osv.
    det kan vara värt att begära en utredning av honom, jag har haft 3 barn med dyslexi å dom har varit på helt olika delar av skalan så det kan slå olika men det finns hjälp att få
    tyvärr så måste man ofta kräva den själv:(

• musses matte

Tack för era svar
    Har inte pratat med skolan om det än,vill ha lite kött på benen,dom har gjort lite tester men jag har inte fått ta del av dom än
    Har pratat med dom men inte just om min misstanke ang Dyskalkyli.
    Jag börjar med detta så får vi se hur vi ska gå vidare,jobbigt att se så mkt jobb för ett så litet resultat,blir gråtfärdig när jag tänker på det
    Ska ringa specialpedagogen eller vad hon nu är...och få resultaten så jag får veta ngn gång.
    Nettan

• maddis72

Nybliven lappjänta:
    Hon har alltså ADHD fast H:et står för "hypo" och inte "hyperaktiv"?
    Måste bara kolla så jag inte missat nåt?

Musses matte:
    Borde dom inte kontakta dig så fort dom fått resultatet av testerna?
    Är det bara matten som är jobbig för honom?

• Öland2barnsmor

var på babymassage i dag

Hon sa att barn med detta har inte krypit, eller haft väldigt svårt att krypa .

Dom kryper oftas,vänsterfot´& hand samtidigt som en sengångare ..
    prova massage på hela hans kropp .

• nybliven lappjänta

jag vet inte vad diagnosen heter bara att ÄR adhd´s motsats det kanske har något eget namn men dom förklade det så.
    å hon har haft just det problemen om ts beskriver med den enklaste mattematiken å klockan osv dessutom har hon varit omöjlig att skynda på.allt har gått som i slowmotion, så man har fått satt i gång henne långt långt innan alla andra om man ska någonstans.

• musses matte

Vad det gäller min son så både han kröp och gick tidigt
    Han är oftast först till bussen,så det verkar vara just matten och siffror,han har haft svårt med läsningen med.
    Ölandsmor:massage?Han är 10 år!
    Fattar inte riktigt vad det har att göra med Dyskalkyli,förklara gärna jag tar tacksamt emot förslag
    Nettan

• Mamisita

Har en anhörig som har problem med siffror, skolan har sett honom mer som lat än att han har problem. Han har alltid haft problem med siffror och matematik och kommit efter i skolan. Det har kommit på tal att han kanske har dyskalkyli från familjen men det utreddes aldrig av lärarna då det saknades kompetens. Nu har han hoppat av skolan och har ig i matematik. Han självförtoende ang matematik är nu i botten och det är det värsta han vet. Jag blir så arg när jag tänker på hur allt gått till och vad som kunde ha gjorts om bara lärarna lyssnat på föräldrarna.

• LillaG

Jag rekommenderar den här boken: Vad är dyskalkyli? av Björn Adler.

Mycket lättläst och förklarar på de olika sätten dyskalkyli kan visa sig.

/Stort fan av Isac ♥ 060715
  • musses matte

Å stackars barn
    Det är just det här som du berättar som inte ska få hända,det gör mig ännu mer stark att gå vidare med det här!

• musses matte

Tack lilla G!
    Ska genast bege mig till bokhanden och bibban i morgon!

• Mamisita

Tyvärr kom dyskalkyli misstankarna väldigt sent då det verkar vara ganska få som vet om att det existerar. I denna pojkes fall så har föräldrarna altid fått höra att de måste sitta mer med honom hemma och räkna + att han fått lite extra stöd från skolan. Men detta har inte hjälpt då jag inte tror att det sitter i att öva mer utan att han faktiskt inte kan se det de flesta andra kan se när man använder siffror. För de har tragglat med denna matematik och det går bara inte. I övrigt är han väldigt duktig i skolan om han bara vill, men tyvärr har det blivit lite av en negativ plats för honom.

Ja TS jag tror att det är viktigt för din sons skull att han får det utrett ordentligt och får den hjälp som han behöver så det inte behöver gå så långt som denna killes fall. Så stå på dig, jag önskar er lycka till och hoppas verkligen att ni får hjälp

• musses matte

Tack igen!
    Han är så slut av att kämpa på i skolan så han däckar redan vid halv åtta,pratade lite med han och han tycker det känns som om alla andra är så duktiga och han så dålig
    Men denne lille kämpe har så många fina egenskaper så det andra känns "mindre" viktigt om ni förstår hur jag menar
    Nettan

• hallon2

Sitta och plugga i mattebok :( Dom flesta barnen skulle förstå bättre om man slängde bok i soptunnan!
    OM man nu ser ett barn som inte förstår symbolerna "siffror" så hjälper ju inte alla skrivna exempel i världen!

Läraren måste ta till andra grepp!
    Ställ krav på vardagsmattematik och verklighetsförankrad matematik!!!

• musses matte

Tack hallon 2!
    Såg att du svarat i den andra tråden
    På måndag ska jag se till att det händer grejer!
    Tack snälla Nettan

• Wilowa
    musses matte skrev 2007-03-24 22:00:38 följande:
    Tack hallon 2!Såg att du svarat i den andra trådenPå måndag ska jag se till att det händer grejer!Tack snälla Nettan
    Den andra tråden? Vad är det för grejer som ska hända på måndag?

Jag tycker att du dels ska prata med skolan, men även med BUP! BUP är väl de som har störst chans att hitta en lösning på din sons problem. Jag är själv mattelärare och även om vi har stor kunnighet, så kan vi inte sätta diagnoser. Det gör BUP och NP-enheten och därför tycker jag att du ska kontakta dem. Vi lärare kan och bör ju se att ett barn har svårt med ett ämne, fast ibland har vi svårt att se orsaken till svårigheterna. Om han nu uppfattas som lat av lärarna på skolan, så kanse det beror på att han inte vågar försöka där, även om han försöker hemma. Det kan vara en så "enkel" sak som att hans mattesjälvförtroende är kört i botten av alla misslyckanden och då försvarar man sig med attt sluta försöka! Det kan vara, som någon skrivit innan, någon typ av koncentrationsstörning typ ADHD eller så är det just dyskalkyli eller nått annat.
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • musses matte

Någon störning med Adhd dyligt kan jag direkt säga att det inte är!
    Utan ett matteproblem helt"enkelt" att självförtroendet sviker ökar naturligtvis med de ökade kraven som ställs.
    På måndag så ska jag ta en längre diskussion med lärarna och specialpedagogen.
    Det finns olika dyslexicenter/dyskalkyli som man kan kontakta för utredning,har fått kontakt med en tjej som just har samma problem som min son,som är guld värd
    Nettan

• Wilowa
    musses matte skrev 2007-03-25 15:09:49 följande:
    Någon störning med Adhd dyligt kan jag direkt säga att det inte är!Utan ett matteproblem helt"enkelt" att självförtroendet sviker ökar naturligtvis med de ökade kraven som ställs.På måndag så ska jag ta en längre diskussion med lärarna och specialpedagogen.Det finns olika dyslexicenter/dyskalkyli som man kan kontakta för utredning,har fått kontakt med en tjej som just har samma problem som min son,som är guld värdNettan
    Okej! Bra att du ska prata med dem på skolan i morgon. Lycka till!
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Nana 24

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att ha ett barn som har det, men jag säger som flera andra, skolans agerande är UNDER all kritik! Jag menar det är väl de som måste ta tag i det, det verkar ju som han behöver stöd, sitta tillsammans med en extra fröken för att få mer tid helt enkelt. OM inte skolan förstår det, tror jag att du måste prata med dem och KRÄVA att få den resursen. Det kanske du har försökt, men jag skulle verkligen inte ge mig först jag har fått det som jag vill ha det! Lycka till, måste vara jätte jobbigt för er att inte ha stödet från skolan (eller förståelsen ens...)!

Svar på tråden Någon som har barn med Dyskalkyli?