• Noran

England - blöjbarn

Vi funderat lite på att flytta till London under en period och jag har massor av funderingar.

En av dom:

Vår son är 2 år är helt ointresserad av att gå på pottan. Det är ju helt normal i Sverige, men hur är det i England. Jag gissar att man oftast slutar tidigare med blöja i de flesta andra länder. Kan det bli problem om han ska gå på dagis där och inte är torr?

• Svar på tråden England - blöjbarn
  • Jennie Brunflo

Jag måste gå lite OT.

Men VARFÖR tror du att barn slutar tidigare med blöja i de flesta andra länder utom Sverige?

• Sassafrass

Jag har inte lagt märke till att de försöker få barnen torra tidigare här. Tvärtemot pratar de mycket om att vänta tills barnet visar tecken på att vara redo. Det enda är väl att många vill ha barnen torra innan de börjar förskola (ofta vid 3.5 år.)

• Morrizz

Finns iaf blöjor med stora storlekar i England med, så antar att det är nog likadant där som här.

• Noran

Oj, jag bara trodde det. NÄr jag var au pair gick minsta flickan, 2,5 år, på nån sorts dagis ett par timmar och där fick hon inte ha blöja. Vet även att det finns nåt liknande i Polen. Det finns småbarnsdagis, och "vanliga" dagis där man måste vara blöjfri.

• YokohamaNr2

Det ar nog olika fran dagis till dagis. En komis barn var tvungen att vara torr nar han borjade sitt dagis men det dagiset jag har kollat pa till min son sa behovs det inte. Vissa dagis tar bara barn fran 2 ars alder och da tror jag att de vill att de ska vara potttranade men de dagis som tar barn fran 6 manader ar ok.

• sbalogun

Vi bor i London. Och mina 2 dottrar (2,5 och 1,5) gar pa dagis. Min aldsta dotter var blojfri nar hon var 2 ar gammal. Inte for att jag tvingade henne eller var orolig over alder utan hon sa sjalv att hon ville och sedan gick det hur bra som helst. Min yngsta dotter som nu ar 1,5 ar gammal har borjat ga pa pottan och tycker det ar hur kul som helst. Hon kommer nog oxa vara blojfri tidigt.. jag tror att det kan bero pa att man pa dagis har verkar uppmuntra barn att vara utan bloja alltsa de yngre barnen ser de aldre barnen och sa vill de oxa vara med och vara duktiga. Jag har aven borjat kolla lite runt pa forskolor och de flesta verkar vilja att barnen ar blojfria sa jag tror sakert att du har en "point" Noran. Jag vet oxa manga kulturer som stravar efter blojfria barn tidigare an i Sverige.
    Alltsa att barn slutar med bloja tidigare kan ju som sagt bero pa att skola borjar vid 4-5 ar har och inte forran 6-7 i Sverige da maste barnen vaxa upp snabbare och darfor bli blojfria snabbare. Det betyder ju inte att alla barn i England ar blojfria tidigt. Min kompis (engelska) dotter ar 2,5 och hon ar inte blojfri.

• sbalogun

Jo en annan sak- oroa dig inte Noran for det hander bara en dag. Pojkar ar dessutom ofta senare an flickor nar det galler pottan. Om ni flyttar hit sa loser det sig- folk har ar trevliga och forstaende om man bara forklarar.. :)

• apelsin

Helena ar tva ar och fyra manader. Gar pa dagis, ar inte torr anvander bloja alltid!! NO probs!!!

Svar på tråden England - blöjbarn